blurring

Winkel en horeca in één: blurring en de regels

Met een biertje in de hand door de schoenenwinkel of een wijnproeverij in de supermarkt, binnen de huidige wetgeving is dit niet toegestaan. Het kabinet wil hier verandering in brengen in het volgende regeerakkoord. Dit zou betekenen dat alcohol op méér plaatsen verkocht en geschonken mag worden.

Tekst: Nadine Muijt


Blurring

Wat is blurring?

Blurring is het vermengen van verschillende bedrijfsmodellen zoals horeca, detailhandel en slijterij. Voorbeelden van blurring zijn een boekwinkel die tijdens een boekprestatie een hapje en drankje aanbiedt, de kapper waar je een glas wijn bij een knipbeurt kunt krijgen en een bierproeverij organiseren in een supermarkt.

Eind 2024 opent er een nieuw blurringconcept de deuren in het ondernemende hart van het Holenkwartier in Hoorn. Het vastgoedbedrijf Terra Marique wil onderscheidende horecavoorzieningen realiseren, die aanvullend zijn op de voorzieningen in het centrum van Hoorn. Het blurringconcept, waar gasten horeca en detailhandel onder één dak vinden, is hier één van. Een voorbeeld: een koffiezaak en fietsenmaker in één.

Huidige Alcoholwet

Sinds 1 juli 2021 is er een nieuwe Alcoholwet van kracht. Hierin staat beschreven dat blurring illegaal is als het gaat om het verstrekken van alcoholhoudende dranken. Er is een strikte scheiding tussen wat wel én niet verkocht en geconsumeerd mag worden in de horeca, detailhandels en slijterijen.

In de horeca mag enkel alcoholhoudende drank geschonken worden als het ter plaatse geconsumeerd wordt. Voor levensmiddelenwinkels geldt het tegenovergestelde. Er mogen zwak-alcoholhoudende dranken verkocht worden, maar deze mogen niet ter plaatse geconsumeerd worden. Slijterijen mogen naast zwak-alcoholhoudende dranken ook sterke dranken verkopen. Ook voor slijterijen geldt de regel dat de drank niet ter plaatse geconsumeerd mag worden. Niet-levensmiddelenwinkels en dienstverleners mogen zowel geen alcohol schenken als verkopen. Er zijn vergunningen die een uitzondering maken voor deze regel.

Naar schatting zijn er tussen de 55.000 en 70.000 plekken in Nederland waar legaal alcohol verkocht of geschonken wordt. Het toestaan van blurring in het verstrekken van alcohol zou betekenen dat er vele verkooppunten bij komen.

Van horeca naar retail

Steeds meer horecaondernemers springen in op de blurringtrend. Restaurants bieden producten aan via een webshop of lanceren een eigen merchandiselijn. Er zijn blurringconcepten omtrent het verstrekken van alcoholhoudende dranken die wél toegestaan zijn. Zo is Gastrovino La Liguria in Leidsenhage een wijnbar én -winkel in één. Eigenaar Piacenza: “Onze wijnen en delicatessen kun je zowel nuttigen in ons horecagedeelte, als kopen voor thuis. Wij geloven namelijk dat horeca en retail elkaar alleen maar kan versterken en wij bieden de gast op deze manier een totaal plaatje aan.”

Regeerakkoord

Er zijn altijd al partijen geweest die alle mengvormen van winkel en horeca toe willen staan. Oud-VVD-Kamerlid Ziengs heeft in 2018 zelfs een wetsvoorstel gedaan die blurring mogelijk zou maken. Deze plannen worden nu doorgezet en het kabinet wil blurring legaliseren in het regeerakkoord.

Niet iedereen is hier enthousiast over. De plannen staan namelijk haaks op de adviezen van de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie. De WHO wil de alcoholproblematiek namelijk aanpakken door de beschikbaarheid van alcohol te beperken. Wim van Dalen, directeur van Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, spreekt zijn verbijstering uit: “Eind 2018 is het Nationaal Preventieakkoord gelanceerd. Hierin staan de afspraken die het kabinet heeft gemaakt met het bedrijfsleven, de zorg en de gezondheidsorganisaties over het terugdringen van onder meer problematisch alcoholgebruik. De 70 ondertekenaars hebben toen toegezegd te willen bereiken dat in 2040 minder overmatig en zwaar alcohol wordt gebruikt. Dat kan je toch niet bereiken als je de alcoholkraan openzet? Al die afspraken uit dat akkoord worden daarmee “gebakken lucht”.

Op de hoogte blijven van alle trends in de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief