Maarten Wessels, zorg voor de gast
Foto audio-luci-store.it

Zorg voor de gast

Jarenlang verwenden we de zorg met onze kennis van gastvrijheid. Er ontstonden allemaal leuke initiatieven: Gastvrijheidszorg met Sterren, we nodigden artsen uit om in onze restaurants onze gasten te bedienen, we lieten chirurgen een kijkje nemen in onze keukens en de verzorgenden aan het bed werden onze handjes aan tafel. Samen deden we alles om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. De uitspraak ‘alles over één klant scheren’, was ons absoluut wereldvreemd. En wij van de horeca wisten het zo ontzettend goed, we waren eigenlijk specialisten binnen ons vakgebied. De horeca kon heul veul leren aan de medewerkers in de zorg.

Onlangs las ik een stuk - maar ik kom dit verschijnsel ook bijna dagelijks tegen tijdens mijn trainingen - waarin gesproken wordt over de vaardigheid: gasten lezen. Dat is zo verdraaid handig, en hoe meer ervaring iemand heeft in de horeca, des te beter is hij in staat om dit te kunnen. Vlekken verschijnen echter op niet nader te noemen plekken bij het horen en lezen van deze term. Echt. Want als je dat kunt, gasten lezen ... wauw. Dan ben je echt een koning. Stop dan direct met werken in de horeca, schrijf een programma-format en verkoop dat aan een commerciële omroep. Gouden bergen lonken!

Maar goed, terug naar de gastvrijheid in de zorg. Ik heb namelijk het idee dat de gastvrijheidsindustrie juist nog verdraaid veel kan leren van de zórg. De passie waarmee chirurgen, coassistenten, verpleegkundigen en verzorgenden hun vak uitoefenen is soms om je vingers, mits gedesinfecteerd uiteraard, bij af te likken.

Wellicht is het dus tijd om de hele handel om te draaien, om de rollen even omgekeerd te laten zijn, om leden van de bedieningsbrigade eens een dag mee te laten lopen in de zorg. Hen laten ervaren met welke liefde verpleegkundigen hun rondje langs patiënten lopen en welke aandacht ze, ondanks de krappe roosters en hoge werkdruk, toch nog bieden. Daarnaast moeten artsen zich verplicht jaarlijks bijscholen en het zou de horeca niet misstaan om eenzelfde verplichting aan zijn medewerkers op te leggen. Bijscholen in de zorg dan, graag. En nee, het gaat hier dus niet over de keukenbrigade die zich moet bijscholen in chirurgische ingrepen. Het gaat niet om leren injecteren, het aanleggen van een infuus of andere vaktechnische zaken. (De betere chefs injecteren tegenwoordig trouwens ook en het aanleggen van een infuus kunnen medewerkers prima als zij zich een avondje helemaal kapot hebben gewerkt - het infuus wordt dan alleen gevuld met bier.)

Even alle gekheid op een stokje: ik meen het. Ik mis aan tafel te vaak de echte aandacht, de oprechte passie, de zorg voor de gast. Hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Hoe? Wedden dat u een arts of verpleger kent die daar wel iets over wil vertellen? Want wat je dan binnenhaalt? Zorg in de gastvrijheid.