Foto 123RF.com

Zoek je eigen weg

Het lijkt een beetje op het klagen van huilebalk Sebastian Vettel op de boardradio van Formule 1 als Max Verstappen hem passeert met een prachtige inhaalmanoeuvre: dat gemekker over online platformen als iens, TripAdvisor en Facebook. Het zijn bedrijven. En ik heb nieuws voor je: zij willen winst maken. Dus als die platforms, die horecaondernemers overigens zelf ook gebruiken om gasten te trekken, een winstgevend verdienmodel gaan toepassen, is dat niet vreemd.

Door: Ricardo Eshuis

Korte samenvatting: restaurants die een account met uitgebreid profiel hebben en deelnemen aan reserveringssysteem SeatMe, staan bovenaan op iens. Andere restaurants zijn, ongeacht hun ranking, niet direct zichtbaar. Vindbaar en zichtbaar, daar draait het dus om.

Maar er zijn alternatieven. Zelf ben ik bijvoorbeeld een fervent yelper. Yelp? Jazeker. Wij Nederlanders zeggen vooral: even googelen, maar in de Verenigde Staten zeggen ze: did you yelp it?, bij een bepaalde ervaring. Ellen Degeneres presenteert in haar show zelfs het onderdeel ‘A little Yelp from my friends’, met de meest opmerkelijke reviews op dat platform.

Op Yelp mag iedereen schrijven wat hij wil over zijn ervaringen. Meningen van mensen die vaak goede stukken schrijven (positief of negatief) tellen zwaarder dan van personen die incidenteel iets posten. Een ingenieus, maar transparant systeem laat daarnaast zien welke restaurants in de buurt 5 sterren hebben. Yelp is na TripAdvisor de grootste ‘user generated content’-website ter wereld.

Als ondernemer kun je je zichtbaar maken op Yelp door je eigen bedrijfspagina aan te maken. Er zijn zelfs zaken die geen eigen website hebben, maar die alleen Yelp en Facebook gebruiken. Beide platforms zijn internationaal, dus veel buitenlandse toeristen gebruiken deze om reviews te bekijken en een (restaurant)keuze te maken. Want zeg nou zelf: welke Amerikaan heeft ooit van iens gehoord? Via Yelp kun je bovendien reserveren: rechtstreeks bij het (horeca)bedrijf zelf.

Het verdienmodel is gegevens van de reviews verkopen aan bedrijven, daar teken je bewust voor als je het platform gaat gebruiken. Ook ik kocht eens gegevens in, om te komen tot een top 10 van online geuite ergernissen van gasten. (Nou ja: ik kreeg ze gratis omdat ik de communitymanager van Yelp Nederland kon overtuigen van het educatieve belang ervan.)

Heb ik aandelen bij Yelp? Zeker niet. Het is simpelweg een platform dat niet over de rug van ondernemers wil verdienen en al helemaal niets heeft met ratings koppelen aan vindbaarheid en een reserveringssysteem. Alle bedrijven zijn vindbaar: hoe goed of slecht ze ook zijn gewaardeerd. Het gaat, zeker vergeleken met veel andere platforms, om transparante en goede systematiek. Dus stop met dat Vettel-gemekker over de platforms die je niet goed vindt en zoek je eigen weg. Misschien bevindt die zich wel op Yelp.