Vroeger was alles beter ...

Blijft intrigerend: de jeugd van tegenwoordig. Anders gezegd: de jongelui die zich nu mengen in de arbeidsmarkt of stage komen lopen bij u.

Mijn hemel, wat wordt daar veel over gezegd en geschreven. We hebben met zijn allen inmiddels 5 stickervellen volgeklad met benamingen voor deze lieden. Van patatgeneratie, via screenagers naar generatie C. In dit stuk wil ik mij absoluut niet mengen in de naam- of leeftijddiscussies, of het op andere wijze labellen van de jonge generatie. Waar dan wel in? In het volgende.

Het afgelopen half jaar mocht ik met enige regelmaat trainingen verzorgen voor leermeesters in de horeca. Kernonderwerp was het opleiden, begeleiden en beoordelen van leerlingen. Tijdens deze sessies viel het mij op dat veel, wel met respect overigens, oudere leermeesters moeite hebben met de leerlingen van nu. Een veelgehoorde uitspraak: ‘Je ziet het al meteen als zo’n (!) leerling binnenkomt, die heeft het niet’.  Apart. Noem ik dat. Verder doorvragen wat de reden van deze opmerking is, leerde mij dat er veel onbegrip is tussen ‘oud en jong’. Dat is ongelooflijk jammer want juist dit onbegrip zorgt ervoor dat veel leerlingen de ‘passie voor de nasi’, die ze juist van hun leermeester willen ontvangen, volledig missen of wegstoppen. Ze kiezen voor een ander vak. Zonde. Doodzonde.

Kern van de problematiek? Graag pluk ik er daar twee uit.

1. Het onderwijs van heden ten dage is volslagen anders dan vroeger. Anders. Vroeger diende de leerling-kok een kip te plukken, hakken, ontbenen en fileren. Bij onvoldoende vaardigheden kreeg hij een paar borden van de chef naar zijn hoofd. Nu leren de leerlingen hoe ze op Google via Youtube een filmpje kunnen opzoeken waar  het hele bovenbeschreven kipproces te zien is. En ‘ja’ daar kan je als vakman veel van vinden, en ‘nee’ dat kan je de leerling niet verwijten.

2. De mobiele telefoon heeft het stiekeme briefje (via bierviltje collega uitnodigen voor avondje stappen) vervangen. Het door u vaak gevreesde apparaat kan ook in uw voordeel werken. Laat de leerling al zijn sociaal mediale kennis inzetten om uw bedrijf goed of nog beter in de markt te zetten.

De huidige generatie leerlingen wil heel graag. Echt (ja er zijn uitzonderingen). Ze hebben echter behoefte aan een andere begeleiding dan die u wellicht vroeger gehad heeft. Kernwoorden voor de begeleiding van nu zijn DUIDELIJKHEID & AANDACHT. Ervaring leert dat deze begrippen tot ongelooflijke successen kunnen leiden. Ontplooiing van passie. Van nieuwe vakidioten. Mooi toch?

Waarom die jonge honden niet eens de grote koelcel normaal kunnen opruimen? Nou? Omdat stickers met namen van groenten en fruit niet genoeg zijn op de stellingkasten. De huidige generatie is zeer visueel ingesteld, letten veel meer op beeld. Oplossing? Een foto maken van een volle en goed opgeruimde koelcel op posterformaat aan de binnenkant van de deur hangen. Dat is pas echt duidelijkheid anno nu.
Vroeger was alles anders.

Maarten Wessels (op Twitter)