Vintage port smelt als kersenbonbon

"Het is als de geboorte van een kind", zei Euan Mackay, sales director van Symington Family Estates bij de presentatie van de Graham’s Vintage Port 2007 in restaurant Ciel Bleu in Amsterdam.

"Elke vintage port is een nieuw familielid." De ontwikkeling van elke nieuwe telg wordt dan ook op de voet gevolgd. Van een tiental oudere jaargangen bewezen onder meer 1994 en 1983 hoe zacht, elegant en verfijnd vintage port kan worden als het zijn jeugdige overmoed begint te verliezen.

Adembenemend
Toch zou het zonde zijn daarvan alle flessen nu al op te drinken. Want was dat gebeurd met Graham’s 1977, dan hadden we nooit geweten hoe adembenemend mooi die is geworden.

Je zou kunnen tegenwerpen dat de ingetogen, bijna kwetsbare geur (leer, theebladeren, tuinkruiden, kersen) niet klopt met de verrassend levendige smaak. Maar eenmaal in de mond doet dat contrast er niet meer toe.

Kersenbonbon
Kersen, smeuïge chocolade, een scheutje kirsch en een snufje geheime specerijen van de patissier smelten op de tong als een kersenbonbon, duizend maal lekkerder dan een echte kersenbonbon ooit zou kunnen zijn. Breed, intens en harmonieus.

Je zou geen fles vintage port meer durven aanraken voordat je zeker weet dat hij tot dit niveau is uitgerijpt.

Eigen weg

Of het portjaar 2007 over dertig net zo’n extatische ervaring oplevert, zullen we moeten afwachten. Hoeveel moois de nieuwe borreling volgens Graham’s ook belooft ("2007 zal een plaats onder de legendarische wijnen innemen"), het kind gaat zijn eigen weg.

Petflessen
Heeft de plastic wijnfles toekomst? De Australische winery Wolf Blass gelooft er wel in. Het wijnhuis heeft twee jong te drinken wijnen in recyclebare petflessen op de markt gebracht.

Nieuw aan deze verpakking is niet alleen dat de fles er uitziet als glas en niet als 'goedkoop' plastic; de lancering gaat tevens gepaard met een 'carbon footprint-campagne' die vertelt hoe de petfles dertig procent minder CO2-uitstoot veroorzaakt.

Green Label heet de nieuwe wijnlijn, want wat goed is voor het milieu is ook goed voor het imago. Het concept wordt een jaar in Australië getest, waarna export wordt overwogen.

Premix
Wie dacht dat de premix zijn tijd heeft gehad, vergist zich. Drankenconcern Diageo lanceert diverse nieuwe premixen in Oostenrijk, Denemarken, België en Nederland. Het gaat onder andere om Smirnoff vodka & apple juice, Captain Morgan Original Spiced Gold & cola en Gordon’s gin & tonic.

Alle mixen hebben 6,4 procent alcohol. Of we er in de horeca blij mee moeten zijn is de vraag, want de nieuwe drankjes hopen vooral te profiteren van de groeiende thuisconsumptie als gevolg van de crisis.

Herkomst

De herkomst van wijn zegt de doorsnee-consument maar weinig, zo bleek weer eens na onderzoek in Engeland en Amerika. Bordeaux en Champagne zijn wel bekende wijngebieden, maar streken als Barossa Valley in Australië of Marlborough in Nieuw-Zeeland zijn tamelijk onbekend.

Opvallend was de associatie met Chianti. Het eerste waaraan veel mensen denken bij Chianti is de film Silence of the Lambs. Dit vanwege de bizarre wijn-spijscombinatie van psychopaat Hannibal Lecter, die zegt: "I ate his liver with some fava beans and a nice Chianti".