vincent van dijk

Vincent van Dijk: Uit eten bij de supermarkt

Een groter contrast is er bijna niet. Supermarkten kunnen de corona-drukte amper aan en restaurants moeten afgelopen jaar al hun creativiteit tevoorschijn halen om overeind te blijven. Daarom is het niet zo gek als beide branches de krachten bundelen.

Mandjes van Lonny

Nieuw is het niet, dat topchefs hun naam verbinden aan supermarkten. Denk maar aan de befaamde mandjes van Lonny twintig jaar geleden, de exclusieve producten van Ron Blaauw of de kruiden van Jonnie Boer. Wel nieuw is dat restaurants hun menuboxen in de schappen leggen. Zo kunnen ze hun menu's distribueren in een groter gebied en zijn ze minder afhankelijk van de maaltijdbezorgers en afhalers.

Steuntje in de rug

In acht Albert Heijn XL's wordt momenteel getest met de boxen van PESCA en ook Kok Verhoeven experimenteert momenteel bij Albert Heijn XL in Tilburg.  Bij de AH Gelderlandplein in Amsterdam kreeg Ron Blaauw een eigen vitrine voor zijn succesvolle rijsttafelbox. Op deze manier probeert de blauwe supermarktgigant de horeca een steuntje in de rug te geven.

Dikke Delicatessen

Dat dit niet alleen met restaurants kan, laat Jumbo zien in Leeuwarden, waar vanaf deze week de verse appeltaart en andere ambachtelijke producten van Café de Dikke verkrijgbaar zijn onder de noemer Dikke Delicatessen. Slim van de horecaondernemers om zo te zorgen dat de gast jou niet vergeet en slim van de supermarkt om zo te laten zien dat ze betrokken zijn bij de lokale horeca.

Blijft deze trend?

Is dit een tijdelijk fenomeen of blijft deze trend ook na corona? Wat we wel hebben gezien is dat de bezorgmarkt enorm is gegroeid en ook steeds kwalitatiever wordt. Met name de maaltijden die zijn voorbereid door toprestaurants en thuis alleen even afgemaakt moeten worden, zijn interessant gebleken. Deze zullen gelukkig nog wel even blijven, als de restaurants straks een beetje open mogen, om wat extra omzet te maken.

Voor restaurants is het fijn om meer distributiepunten te hebben, om zo een groter publiek aan te spreken. Lastig is wel dat de prijzen voor een box een stuk hoger liggen dan de andere kant-en-klaarmaaltijden op het schap. Je betaalt voor een eenpersoonsbox al snel 30 euro en als je een gezin hebt, dan lopen die kosten enorm hoog op. 

Live cooking

We zullen zien dat er steeds meer grotere horecabedrijven komen met verschillende dark-kitchens door het hele land heen, zodat de distributie van maaltijden steeds efficiënter wordt. Maar als je als restaurant in meer supermarkten wilt staan, dan zullen er toch consessies moeten worden gedaan aan de kwaliteit en versheid van producten, ook om de boxen een beetje betaalbaar te houden. Bovendien moet je wel een merk hebben met nationale aantrekkingskracht, om voldoende rotatie te hebben.

Marketinginstrument

Het zou misschien beter zijn om steeds andere toprestaurants te laten koken bij de supermarkten op de plekken waar nu de supermarktsushi, verse salades en customized pizza's worden bereid. Dan is het meer een marketinginstrument, maar voor restaurants wel interessant om zo nieuwe doelgroepen te bereiken en voor supermarkten goed om te laten zien dat live cooking ook echt lekker kan zijn. 

Kruisbestuiving

We gaan komende jaren veel kruisbestuiving zien tussen maaltijdbox-services, kant-en-klaarproducten bij de supermarkten, delivery-diensten en restaurants, want één ding is duidelijk: we stellen steeds meer eisen aan de kwaliteit van ons eten en willen zelfs steeds minder tijd kwijt zijn aan ons dagelijks maal. Er ontstaan nieuwe concurrenten van de supermarkten, zoals Crisp en Stach, die mikken op deze groeiende luxe-doelgroep en dit soort bedrijven worden steeds beter in bezorging.

De plek waar je eet wordt steeds minder belangrijk, maar we willen meer keuze hebben en hebben steeds meer geld over voor een gezonde en smaakvolle maaltijd on demand. Interessant voor restaurateurs, die aan de slag moeten met andere businessmodellen. Maar dat die creativiteit en power bestaan, dat hebben we afgelopen jaar voldoende gezien.