Van slangenhuiden

"Van slangenhuiden", was standaard het antwoord dat mijn oud-collega gaf. Op welke vraag? Als niemand wist waar rum van gemaakt was.

(Photo: Elvinstar, iStockphoto)

Wanneer hij dat zei? Als hij tijdens een training drankenkennis had opgedaan.

Raar woord eigenlijk, drankenkennis. Wat heb ik eigenlijk nodig om een goed barman of medewerker bediening te zijn? Drankenkennis of drank en kennis?
Waar het om gaat is het volgende. Geen van uw gasten verwacht van elke medewerker absolute kennis op het gebied van alle (sterke) drank die u in huis heeft. Toch is het geweldig als uw medewerkers het antwoord kunnen geven op de vraag wat Drambuie nou eigenlijk echt is. Waarom? Omdat ze daarmee het signaal afgeven serieus met hun vak bezig te zijn. Omdat veel van onze gasten helaas een niet al te hoge dunk hebben van de gemiddelde horecamedewerker.  

Kennis is macht. Als ondernemer kunt u ongetwijfeld een inschatting maken van de hardlopers onder de gedistilleerde dranken. Zou toch geweldig zijn als uw ploeg medewerkers in ieder geval van die topitems zou weten waar ze van gemaakt zijn. En let op, het gaat om wat er ínzit en zeker niet om het hóe van het productieproces.

Ben er trouwens ook Absolut (slechte woordgrap) van overtuigd dat een verhoging van het kennisniveau leidt tot een stijging van de verkoop. Kennis is vertrouwen en vertrouwen maakt verkopen makkelijker. Liever met een hoofd vol kennis dan een mond vol tanden.

Hoe pakken we dat aan? Wellicht is het een idee om eens een proeverij te organiseren van die hardlopers. Lang niet iedereen heeft al die drank wel eens geproefd. Vertel er vervolgens het belangrijkste ingrediënt bij, kleed uw verhaal aan met een eigen anekdote, en hop, een waardevolle avond voor uw medewerkers.

Mooi bijeffect van zo’n rondje kennis schenken is dat er over u als ondernemer nog positiever wordt gesproken. U draagt immers bij aan het verbeteren van het imago van het prachtige bedieningsvak. Bovendien hebben uw medewerkers ook veel aan de opgedane kennis, buiten uw bedrijf om. Wanneer ze zelf op stap gaan bijvoorbeeld.

En er is nog een voordeel van deze proeverij. U zou meteen van de gelegenheid gebruik kunnen maken door te stellen dat een extra tikje van de non-drip of dat extra scheutje helemaal niet gastvrij is. Te veel drank is niet goed en uw medewerkers plegen diefstal. Immers, ze schenken anderhalve borrel en uw gast rekent er één af. Dat mag ook best onder de aandacht gebracht worden. Dat noem ik dus drank en kennis.

Dan nog even de slangenhuiden. Prachtbeeld om een aantal deelnemers lijkbleek weg te zien trekken. Zij waren het die net hadden aangegeven regelmatig een bacootje te drinken, maar zeker niet wisten wát ze dronken. Met deze informatie zwoeren ze meteen hun favoriete drank af. Voorgoed. Laatste woord van de training en deze column?

Suikerriet!

Maarten Wessels