Uitwisselingsprogramma

Als onafhankelijke hotelier is het vaak een kwestie van het wiel opnieuw uitvinden. Een nieuw PMS-systeem nodig? Dan volgt uiteraard eerst een uitgebreid onderzoek naar de beschikbare systemen. Honderden collega-hoteliers hebben echter waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Dit idee geldt ook voor andere vlakken. Moet u met uw hotel bijvoorbeeld iets met metasearch gaan doen? Ook dat probeert iedereen eerst zelf uit, om vervolgens in dezelfde valkuilen te belanden of tegen dezelfde muren te lopen.

Door: Nicolas Fissendjidis

In de fusie- en acquisitiegolf die nu door de hotelbranche gaat, kan het behoorlijk eenzaam zijn voor een onafhankelijke hotelier. Het opereren onder eigen vlag biedt alle vrijheid en mooie uitdagingen, maar ook alle problemen en stappen om verder te groeien komen op uw eigen bord terecht. Er is geen hoofdkantoor dat het vooronderzoek al heeft gedaan, over uitgebreide data beschikt of ideeën al bij andere vestigingen heeft getest.

En hoewel er voor onafhankelijke hotels opties zijn om zich aan te sluiten bij inkoop- of marketingorganisaties, wordt er nog weinig gefaciliteerd om kennis en ervaringen te delen. Het lokale hoteloverleg is vooral nuttig voor algemene (lokale) zaken. Of het informeel sparren over bijvoorbeeld het vormen van een front richting de gemeente met betrekking tot regels en besluiten die het toerisme raken. Of om met gezamenlijke initiatieven te komen om meer toeristen of zakengasten naar de regio te trekken.

Het grote nadeel van zo’n lokaal overleg is dat de directe concurrenten er altijd bij zitten. Niemand zal het achterste van zijn tong laten zien en er zijn, hoe u het ook wendt of keert, altijd verborgen agenda’s. Natuurlijk helpt u uw buurman graag met wat algemene adviezen of tips en deelt u ervaringen met hem. Maar wat als het gaat om zaken die echt impact hebben of een strategisch voordeel bieden? U gaat uw concurrenten natuurlijk niet aan het handje houden en andersom gebeurt dat ook niet. En als u al wat cijfers deelt, dan smokkelt u er misschien ook af en toe wat procentjes bij om duidelijk te laten zien dat het wel heel erg goed gaat met uw hotel.

Hoe interessant zou het zijn als er clubjes ontstaan van gelijkgestemde hotels die niet direct met elkaar concurreren. Een viersterrenhotel op een van de Waddeneilanden bijvoorbeeld, dat spart met een viersterrenhotel in Zeeland. Een urbanhotel in Rotterdam dat ervaringen deelt met eenzelfde bedrijf in Utrecht. Ze hebben ongetwijfeld een aantal vergelijkbare uitdagingen en kunnen elkaar goed op weg helpen, zonder de angst zichzelf in de voet te schieten. Zoals studenten het Erasmus-uitwisselingsprogramma hebben om nieuwe ervaringen op te doen in het buitenland, zou er een mooi uitwisselingsprogramma kunnen ontstaan voor onafhankelijke hoteliers. Om letterlijk en figuurlijk een kijkje in elkaars keuken te nemen.