Foto 123RF

Terug naar de basis

Het zal je als hotelier niet ontgaan zijn: er raast weer eens een orkaan door distributielandschap. TripAdvisor is druk bezig om instant boeking uit te rollen in de markt zodat gebruikers voortaan direct op deze website kunnen boeken. Het leek een mooie mogelijkheid voor hotels om meer boekingen ‘rechtstreeks’ te krijgen.

Uiteraard sprong Priceline (u weet wel, het moederbedrijf van Booking.com) er handig op in, waardoor veel van deze instant boekingen alsnog via een online travel agency (OTA) zullen lopen. Ondertussen heeft Google ook extra stappen gezet in het lucratieve hotel-distributielandschap. Probeer maar eens op een smartphone te zoeken op hotel in Amsterdam. Na een rits aan advertenties, downloadlinks voor apps en metasearch-functionaliteiten van Google, bereik je na intensief scrollen de eerste zogeheten organische zoekresultaten. Het zal geen verrassing zijn dat de websites van de OTA’s ook daar het beste scoren. Zo gebeurt er heel veel, maar verandert er tegelijkertijd ook bar weinig. Hotels zullen nooit zonder de middle men kunnen opereren.

Ik kan me goed voorstellen dat je als hotelier af en toe helemaal het spoor bijster raakt van alle ontwikkelingen. Elke week ontvang ik e-mails van hotels die net iets hebben gelezen of gehoord over een nieuw(e) product of dienst. “Moeten wij niet ook een virtuele rondleiding hebben op de website?” “Zullen we iets met bloggers doen?” “Ik hoorde gisteren op een seminar dat 80% van het verkeer via mobiel gaat … We hebben een app nodig!” Je wordt van alle kanten geprikkeld om de nieuwste hype, trend of ontwikkeling vooral niet te missen. Al deze prikkels vertroebelen echter de focus op wat echt belangrijk is.

Vooral in deze tijd van het jaar word je overspoeld met nieuwe prikkels. Iedereen werkt al aan 2016 en dan rijst de vraag: waar moeten we in investeren? Ik zal het in deze column in ieder geval bij één prikkel houden: vergeet even alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren en investeer alvast in een kleine boekencollectie van de grootste business-denkers uit de vorige eeuw. U kent ze wellicht nog van de collegebanken: het dikke marketingboek van Philip Kotler of bijvoorbeeld de boeken en artikelen van Michael Porter over strategie.

Natuurlijk zijn de tijden veranderd en zorgden het gebruik van sociale media en big data absoluut voor extra dynamiek. Ook zullen de distributie- en communicatiekanalen altijd blijven veranderen: sommige verdwijnen en daar komen andere voor terug. Maar een aantal dingen blijft voor altijd hetzelfde. Denk aan de strategische positionering waardoor je echt anders bent dan de concurrenten. Het durven kiezen van doelgroepen en tot in detail begrijpen wat hun behoeftes en wensen zijn. Weer even helemaal terug naar de basis: je zou dit bijna de nieuwste trend noemen die je niet mag missen. Van vakanties zonder wifi tot gerechten met uitsluitend biologische ingrediënten geleverd door lokale boeren en leveranciers. Met teruggaan naar de basis sla je 2 vliegen in 1 klap.