Sociale media

Sociale media zijn sterk in opkomst en vormen belangrijke communicatiekanalen. Binnen de horeca loopt de natte sector voorop.

Eén van de grootste misverstanden over sociale meda is de veronderstelling dat met name jongeren ervan gebruik maken. Bijna de helft van de gebruikers is echter ouder dan 45 jaar.

Wat sociale media echter met name interessant maken is, dat in tegenstelling tot enkele jaren geleden, het nu mogelijk is om een dialoog aan te gaan met grote groepen mensen tegen uitzonderlijk lage kosten.

Natte sector
Binnen de horeca loopt de natte sector voorop in het gebruik van sociale media. Met name Hyves is een veelgebruikt medium voor disco, clubs en dancings en ook Foursquare wordt steeds populairder.

De mogelijkheden zijn echter veel ruimer dan dit: een kok die aan volgers twittert wat voor bijzondere groente de menukaart siert of de clubeigenaar die aangeeft welke band hij zojuist vastgelegd heeft.

Duizenden
De pracht van sociale media is dat zelfs wanneer je een bericht relatief beperkt de wereld inslingert deze, indien interessant en relevant bevonden wordt, al snel doorgestuurd wordt naar anderen.

En zo kan een bericht dat nog geen halve minuut geduurd heeft om samen te stellen binnen een paar tellen duizenden mensen bereiken. Ook al levert het slechts twee gasten meer op, de geringe investering in tijd is dan wel zeer lucratief gebleken.

High touch
Sociale media hebben de discussie over ‘high tech versus high touch’ volgens mij definitief beslecht. Waar ‘vroeger’ vooral gedacht werd dat gebruik maken van technologie ten koste zou gaan van het menselijke, interpersoonlijke, laten internetforums en relatienetwerken het tegenovergestelde zien.

In plaats van eens in de zoveel tijd even bijpraten vind er nu een vrijwel continue uitwisseling van ervaringen, meningen en informatie plaats. En u kunt met uw bedrijf hét onderwerp van gesprek zijn! Of het nu het nieuwe menu betreft, de eerste terrasdag, het evenement dat plaats gaat vinden of de leuke ervaring met een andere gast: het kan gedeeld worden met een groep mensen die voor u in het bijzonder relevant zijn.

Speur eens naar locale communities of naar netwerken waar mensen met gelijke interesses en voorkeuren samenkomen, deze kunnen zeer relevante doelgroepen voor uw bedrijf vormen.

Donkere kant
De beste verdediging is de aanval. Waar sociale media een prachtmiddel kunnen zijn om uw boodschap te verkondigen is het ook goed om de donkere kant te belichten. Negatieve ervaringen van consumenten kunnen lang rondzingen en wat te denken van het filmpje van medewerkers van Domino's Pizza waardoor veel Amerikanen van de ene op de andere dag hun eetlust verloren.

In plaats van lijdzaam toe te zien kunt u daarom maar beter zelf de initiator zijn van positieve berichtgeving over uw bedrijf. Duik de wondere wereld in van de sociale media en ondervindt welke bijdrage deze kunnen leveren aan uw marketinginspanningen. Sociale media ‘are here to stay’, u toch ook?

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.