Foto 123RF.com

Reserveerrevolte

Hoe reserveren gasten op dit moment een tafel in uw restaurant? Telefonisch, via uw eigen reserveringssysteem, Facebook, SeatMe, Couverts of TripAdvisor? Ik hoop dat u de cijfers van nu én de cijfers van 3 jaar geleden bij de hand heeft zodat u de ontwikkelingen kunt duiden. Die gegevens zijn belangrijk, want in de komende - pakweg - 2 jaar komt de reserveringsrevolutie tot volle wasdom. Misschien is deze beweging zelfs wel heftiger dan de ommezwaai in de hotellerie die Booking.com ontketende.

Gasten oriënteren zich nu al massaal online voordat ze een tafel boeken. Reserveren via een online systeem of app is eenvoudig, maar de markt zit nog in de puberfase. Tot nu toe hebben alle online platformen zich vooral gericht op recensies. Dat trekt publiek naar de website en zorgt voor goede vindbaarheid in de zoekmachines. Het kritische beeld om ‘betrouwbaar’ te zijn, hebben de sites inmiddels bereikt. Iens ontvangt bijvoorbeeld 250.000 recensies per jaar. Eet.nu groeit met dubbele cijfers en publiceert jaarlijks 75.000 nieuwe reviews. Couverts is een samenwerking aangegaan Pimmr, een slimme reserveringsapp die restaurants aanbeveelt op basis van recensies en uw persoonlijke voorkeur. Relevantie wordt dus nog belangrijker. Iens heeft dat ook goed door en speelt hier sterk op in door bijvoorbeeld een-op-eencontact met de bezoeker via sociale media en het publiceren van veel nieuwe content. De kennis die de nieuwe moederorganisatie TripAdvisor inbrengt, moet dit jaar haar vruchten afwerpen. Couverts heeft de vacature voor contentmarketing-manager inmiddels vast al ingevuld.

Het zijn voor mij allemaal voortekenen voor grote veranderingen. De boekingsrevolutie voltrekt zich nu misschien nog in relatieve stilte. Stap voor stap komt het dichterbij. Die 2 reserveringen per dag die online worden geboekt en niet via de telefoon of uw eigen reserveringssysteem vallen u waarschijnlijk nauwelijks op. Tenzij u maandelijks de bron van de reserveringen bijhoudt en de ontwikkeling in cijfers ziet. Relevant zijn, een effectieve website hebben, vindbaarheid in zoekmachines vergroten en een-op-een communiceren met de gast via sociale media: het zijn onmisbare onderdelen van de motor voor succes op lange termijn. Of de restaurantsector zit met reserveringen in 2018 in hetzelfde schuitje als de hotelsector: een ongewenste afhankelijkheid van derde partijen. Want u denkt toch niet dat het de gast echt iets uitmaakt via welk kanaal hij bij u reserveert?