Recept tegen de crisis

Nu de economische conjunctuur laag ligt, word je als ondernemer nog meer aan het denken gezet over het feit waarom sommige horecabedrijven minder of geen last hebben van de recessie terwijl anderen dat juist wel hebben.

Door: Liping Lin, sectormanager Chinees-Indische bedrijven

Eind maart ben ik met een groep Chinese horecaondernemers bij De Librije van Jonnie en Thérèse Boer geweest. Daar vroeg ik aan hen hoe zij zich wapenen tegen de economische recessie.

Niets anders

Hun antwoord was dat zij niets anders doen dan wat zij voorheen deden, namelijk ervoor zorgen dat De Librije zich zodanig onderscheidt van anderen dat gasten steeds terug komen voor de nieuwe beleving. En dit in een context van goede prijs-kwaliteitsverhouding. Zij benadrukten dat alleen prijsverlaging geen oplossing is.

En wij moeten ons nu inderdaad focussen op ons onderscheidend vermogen en de gast het gevoel geven dat hij waar voor zijn geld krijgt.

Veel voor weinig
Als we kijken naar de Chinese afhaalrestaurants, hebben zij dan veel last van de economische recessie? Het antwoord is weinig of geen last. Waarom? De Chinese afhaalrestaurants hebben doorgaans een goede prijs-kwaliteitsverhouding en gasten zijn nu extra gevoelig voor 'veel voor weinig'.

Niet uitgekeken
De afhaalrestaurants bieden nog steeds doorgaans de populaire, Chinees-Indische gerechten zoals Babi Pangang en Foe Yong Hai, maar men past de porties aan en maakt steeds een verschillende samenstelling van gerechten zodat de gast niet snel uitgekeken raakt.

Wij hebben tegenwoordig voor de afhaal een eenpersoonsmenu, een weekmenu en een combinatiemenu zodat je als gast zelf een combinatie van verschillende gerechten kan maken.

Minder gevoelig
De Librije en de Chinese afhaalrestaurants zijn twee totaal andere bedrijven. Toch hebben wij één ding gemeenschappelijk; we werken aan een goede prijs-kwaliteitverhouding voor onze gasten. Dit maakt de beide bedrijven minder gevoelig voor de economische conjunctuur.

Uitdaging
Bij onze ontmoeting benadrukte Jonnnie Boer dat zij open willen staan voor alle lagen van de bevolking, dus zowel voor mensen op de fiets als voor mensen met een Rolls of Bentley. Als de chef-kok de uitdaging aangaat om mensen op de fiets meer tot zijn gastenkring te betrekken, dan is het de beurt aan de Chinese afhaalrestaurants om mensen met een Bentley te lokken om zich in de afhaalrij aan te sluiten.