Puntje van planning

06.45 uur. 2 front-officemedewerkers stormen de receptie binnen. De nachtportier checkt een gast uit die voor mij aan de beurt is.

De dames, haren nog in de war en handtassen onder de arm, beginnen achter hun bureau te scharrelen. “Een vriendelijk goedemorgen had er toch wel vanaf gekund?”, snauwt de nachtportier de dames na. Ai! Energielevel van de dames? Een mager 6'je. 

17.45 uur. Zit met mijn vrouw op een terras in Utrecht. We bestellen 2 drankjes en krijgen deze binnen 3 minuten geserveerd. Dat is snel, gezien de aard van de bestelling en omvang van terras en de zaak. Op mijn opmerking dat dit erg rap was, antwoordt de medewerker: “Ja meneer, einde van de dienst hè, mag zo naar huis, gaat de energie altijd omhoog”. Energielevel? Een 10!

Wel eens bij stilgestaan? Hoe dat werkt met energielevels, oftewel de zin in werken bij u(w collega’s)? Bovengenoemde voorbeelden zijn absoluut niet aangehaald om de medewerkers in kwestie in een kwaad daglicht te stellen. Ik heb de momenten beschreven omdat ze kenmerkend zijn voor de manier waarop een werkdag begint en eindigt.   
Hoe zit dat bij u? Wanneer u uzelf eens een aantal momenten per dag een cijfer gaat geven voor uw energielevel, wat ziet u dan? Is er een patroon?  En hoe zien die levels er bij een medewerker uit? Goed om te weten wanneer hij optimaal in zijn energie/motivatie zit. Daar kunt u op sturen, taken op indelen.

Over het algemeen begint een medewerker niet meteen tot zijn tanden toe gemotiveerd aan de dag. Eerst even koffie, bijpraten, rustig opstarten en dan langzaam aan de slag. Cijfer: een 6'je, 7? Dan gaat hij aan de slag, komt op stoom; de energie gaat naar een 9. Top. Tot 20 minuten voor het personeelseten. Trek remt de energie. Na de maaltijd komt de onvermijdelijke after-lunchdip, een magere 5 is dan de score. Beetje jammer dat juist dan vaak de gasten aan tafel gaan. Puntje van planning. Tegen het einde van de gastenlunch komt het level op een 7, de eerste indruk is dan al achtergelaten. Ai. Die 7 blijft tot een klein uurtje voor einde werktijd. Dan wordt het een 10. Jammer dat zijn werkdag er dan bijna opzit.

Wat u met deze informatie kunt? Kritisch kijken naar het energielevel van de medewerker en ontdekken hoe u dat kunt beïnvloeden, dan wel maximaal kunt  benutten. Immers, de opdracht om het magazijn op te ruimen levert direct na de lunch een ander resultaat op dan wanneer u dit aan het einde van de dag vraagt.
Wat te doen? Ontdekken of u een patroon kunt waarnemen in de energielevels en schommelingen. Vervolgens is het aan u om te kijken wat u kunt doen om die energie tijdig te boosten. Hoe benut u het energielevel van uzelf en andere maximaal. Daar gaat het om.
Wanneer ik mijn columns schrijf? In ieder geval niet net na de lunch! Da’s ook een puntje van planning.

Maarten Wessels