Foto Flickr.com/ Lex McKee

Koffie zonder verhaal

In het doodnormale horecabedrijf Koffie in Purmerend treffen we Arjan Smit. Hij verkoopt koffie. Als ik om me heen kijk valt me weinig op. In de ruimte staan een paar tafels met kranten erop, de koffie wordt gezet in een apparaat. Arjan vraagt aan mij of ik een kopje wil, maar ik kom voor het verhaal.

Arjan, jouw koffiezaak is op het eerste gezicht bijzonder normaal. Je hebt je niet uitgesloofd met krijtborden, steigerhout of ongemakkelijke stoelen. Hier voor ons op tafel staat ook gewoon een pot koffie. Jij gaat terug naar de basis. Dat is natuurlijk een statement tegen de opkomst van hippe koffietentjes, die niet alleen in de grote steden, maar tegenwoordig ook in de provincie de kop opsteken.
Nee joh.

We hoeven van jou dus geen modieuze poespas te verwachten. Ik zie geen amandelmelk, sojamelk, hazelnootmelk of rijstmelk op tafel staan. Geen gedoe met caramel of pumpkin spice, zelfs geen klont boter in de koffie. Jij gaat ook niet mee in trends als cold-brew-koffie of chai latte.
Suiker en melk voldoen.

Maar met de koffie zelf bied je wel een unieke ervaring. Ik proef een zoete body, intens fruit en een soepele afdronk. Boterzacht, een tikkeltje notig en de smaak blijft lekker lang hangen. Prachtig accent ook met het mespuntje zout erin. Ik meen een Colombiaanse en Italiaanse blend te proeven, vers geroosterd van pure arabica, of toch een melange van robusta en arabica?
Ja, koffie, ja.

Toch smaakt deze koffie authentiek. Je kan, in tegenstelling tot de multinationals, dan ook niet uit zijn op exorbitante winstmarges. Je steunt dus de kleine boeren voor een eerlijkere wereld waarin biologisch en milieuvriendelijkheid vooropstaan?
Ik bestel de koffie gewoon.

En zo staat Arjan symbool voor de nieuwste trend en geeft hij de gast precies waar hij behoefte aan heeft: koffie zonder verhaal.