Kijken als een kind

De maand januari is altijd een mooi moment om vooruit te kijken. Hoe gaan we weer verder groeien en de resultaten van het vorige jaar verbeteren? En welke uitdagingen gaan we in het nieuwe jaar aanpakken? Daarnaast is januari ook altijd een goed moment om wat verder in de toekomst te kijken. Hoe ziet de hotelbranche er namelijk over, pak 'm beet, 5 of 10 jaar uit? Wat verwachten de gasten van de toekomst?

Tekst Nicolas Fissendjidis 

Het zijn de moeilijkste vragen om te beantwoorden. Want de gast van nu weet zelf waarschijnlijk niet eens wat hij over 10 jaar wil. Een quote die vaak in deze context wordt aangehaald en aan Henry Ford, de oprichter van het automerk, wordt toegeschreven: "If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses". De consument van toen kon immers niet bedenken dat een mechanisch voertuig tot de mogelijkheden zou behoren. Een recenter voorbeeld is de tablet. Hoeveel mensen hadden een uitgesproken behoefte aan de iPad voordat Apple deze introduceerde?

Uiteraard heeft niemand een glazen bol en zijn innovaties per definitie een risico. Maar door zelf op ontdekkingsreis te gaan en kritische vragen te blijven stellen, komen de onzichtbare behoeftes en problemen zo af en toe aan de oppervlakte. Waarom moet ik als gast bijvoorbeeld altijd zo'n stom formuliertje invullen bij het inchecken? Iedereen accepteert dat zoiets bij het incheckproces van een hotel hoort, maar waarom hoeven we dit dan niet te doen op een vliegveld? Waarom zijn er überhaupt nog receptiebalies? Waarom staat er nog zo'n lelijke telefoon op je kamer als je thuis niet eens meer een vaste verbinding hebt? En waarom zou je de receptie moeten bellen voor roomservice als je gewoon met je smartphone bij 100 restaurants in de buurt kunt bestellen?

Om te kunnen innoveren zouden we eigenlijk een klein kind moeten spelen, die z'n moeder of vader irriteert met de vraag waarom iets is. En vervolgens, na het antwoord, als een filosoof in spe echt tot de kern wil komen met de vervolgvraag: maar waaróm? Neem deze 'kinderachtige' nieuwsgierigheid dus mee als u een beurs of conferentie voor hotels bezoekt. Het zal u niet de award voor beste beursbezoeker opleveren, maar heel misschien staat u over 10 jaar wel op de Horecava met een prijs voor innovator van het jaar.