Innovatie nu geen toverwoord

U mag het gerust weten: ik heb me groen en geel geërgerd aan de recente berichtgeving rondom het thema 'hoe komt de horeca de recessie door'.

Door jan en alleman wordt het toverwoord 'innovatie' van stal gehaald als het antwoord op de vraag hoe de horeca het er het beste van kan maken nu Nederland kreunt en steunt onder de zware lading van de economische recessie.

Niet te slijten

Het kan verkeren: waar een paar jaar geleden de boodschap innoveren nauwelijks te slijten viel, begint het besef door te dringen dat de horeca meer nadruk moet leggen op het verbeteren, vernieuwen van het totaalproduct. Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat innoveren een belangrijk stukje van de puzzel is, maar de kortzichtigheid waarmee het begrip gehanteerd wordt, daar erger ik me aan.

Wanneer innoveren

Wat denkt u zelf dat beter is? Innoveren op het moment dat gasten wegblijven of innoveren op het moment dat er nog geen einde lijkt te komen aan uw gastenstroom? Ik hoor het u gewoon denken: 'Nou, als je het zo stelt, dan zal het wel het tweede zijn'. Nee dus, geen van beiden: innoveren behoort altijd en continue onderdeel uit te maken van uw bedrijfsvoering.

Vergelijk het maar met zwemmen: wanneer u begint te leren op moment dat u overboord wordt gezet, dan lukt het met een beetje geluk om net het hoofd boven water te houden. Bent u al een geoefend zwemmer, dan kunt u wellicht ogenschijnlijk moeiteloos de overkant halen.

Waarmee ik maar wil zeggen dat bedrijven die de afgelopen jaren al veel vernieuwingen doorgevoerd hebben hier nu juist de vruchten van zullen plukken: hun bedrijf staat er up to date bij en er is vaak sprake van een financiële buffer. Maar wat nog veel belangrijker is: de gast weet dat er bij dit bedrijf altijd iets nieuws te beleven valt, is het niet een aanpassing in het interieur, dan is het wel een nieuwe kaart of extra faciliteiten.

Aandachtsgebieden

In deze column geen uitvoerige handleiding hoe te innoveren. Wel wil ik u meegeven hoe belangrijk het is om te beseffen dat er meerdere aandachtsgebieden zijn om te innoveren: zo kunt u sleutelen aan de omzet- en aan de kostenkant, aan de voor- en achterzijde van uw bedrijfsvoering.

Wanneer ik in workshops vraag om aansprekende voorbeelden van innoveren, dan krijg ik bijna altijd zaken aangedragen die zich richten op het verhogen van de omzet. Uiteraard staat of valt uw bedrijf bij de gratie van gasten die op basis van voldoende onderscheidend vermogen u blijven vereren met een bezoek. Extra aandacht voor vernieuwing van presentatie, website, menukaart en het instrueren van medewerkers tot het verhogen van de bestedingen per gast is belangrijk.

Maar ongeveer net zo belangrijk is dat u vernieuwt op kostengebied: een betere logistiek waardoor lagere inkoopkosten, verhogen van de arbeidsproductiviteit door nieuwe werkwijzen en tijdsbesparende apparatuur, slimme marketingmethoden die tot lagere verkoopkosten leiden.

Voorbeelden
Toch nog 1 tip over het hoe van innoveren: bezoek andere horecabedrijven en spreek ondernemers aan die wat u betreft een lichtend voorbeeld zijn. U zult versteld staan van de openhartigheid die zij doorgaans ten toon spreiden om u verder te helpen.

Ach, ik moet ook eigenlijk niet zo zeuren. Eindelijk is het zover: innovatie staat in de spotlights. Doe er uw voordeel mee en dus niet alleen nu het wellicht wat minder met uw bedrijf gaat.  

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.