Hand-hold

Het terrasseizoen komt eraan en daar verheug ik mij op, om diverse redenen. Maar ik ben geen fan van de handheld.

Voor het terrasseizoen ben ik al begonnen met voorproeven, aan het kijken hoe ondernemers bezig zijn met hun, laten we het zo noemen, terras-mise-en-place. Hoe hangt de vlag erbij? Genoeg stoelen? Tafels nog netjes? Heaters dit jaar en zo ja, welke? Het voorbereiden op het terrasseizoen gaat niet over één nacht ijs.

Vorige week was ik in een bedrijf waar men al ver is met de voorbereidingen. De medewerkers liepen met een handheld, zo’n mobiel bestelapparaat. Er zullen onder u wellicht heel veel fans zijn van deze apparaten, maar bij mij leidt het alleen al zien van zo’n ding tot allerlei ongewenste, allergische reacties. Laat staan als de bedieningsmedewerker totaal niet weet hoe om te gaan met een dergelijk onding. Ja, ik kan mij voorstellen dat er terrassen zijn waar de ondernemer zweert bij deze techniek. En ja, dat zal allemaal veel snelheid en omzet opleveren. Allemaal prima en zeer wenselijk, maar ik ben geen fan.

Terug naar de horecagelegenheid waar ik onlangs was. Ons gezelschap zat op twee meter van de bar. Daar kwam de dame met de handheld. Met haar gezicht gefocust op het scherm vroeg ze onze bestelling. “Niet te snel graag”, gebaarde ze ons. Na ettelijke seconden keek ze op, zocht ze oogcontact en vroeg ze om een herhaling van de bestelling. Ze moest het uit haar hoofd doen. De reden? Ze had geen verbinding. Ongeloof maakte zich van mij meester. Nee, zij kon er natuurlijk niets aan doen, maar haar leidinggevende wel. Stop hier dus mee. Hand-hold dacht ik direct.

Wat de werkelijke ellende is? Een dergelijk apparaat leidt tot een vermindering van het werkelijke contact met de gast. Een dergelijk apparaat is veilig, het is niet nodig om de gasten aan te kijken en er ontstaan zeer veel onduidelijkheden omdat bestellingen door de gastheer niet herhaald en te snel ingevoerd worden. Er zijn weinig van dit soort apparaten die de ultieme bestelling van een ‘uitsmijter ham/kaas op witbrood zonder boter met de kaas meegesmolten en de ham niet’ hebben doorstaan. Resultaat? De medewerker moet alsnog achter zijn eigen bon aanrennen, de keuken in. Resultaat? Geen voordeel ten opzichte van de traditionele manier van bestelling opnemen. Nog een nadeel, tenminste vanuit de optiek van de gast? De onwetende runner die de drankjes komt brengen en dan zegt: “En de koffie was voor?”. Ellende, niet gastvrij! Stop ermee.

Maar, eerlijk is eerlijk. Ik heb ook een medewerker gezien die blind kon typen op een dergelijke machine, mij bleef aankijken en alert en gastvrij bleef. Hij wist echt precies welk product waar zat. Wat ik van deze medewerker vind? Een echte hand-héld.

Maarten Wessels