Goed en gemotiveerd personeel

"Jij investeert in mij, dan heb ik wat over voor jou." Wat mij betreft één van de meest treffende uitspraken wat betreft personeelsbeleid. Nu denkt u wellicht: "Ach, dat doe ik ook". Is dat wel echt zo?

Het gaat hier namelijk niet alleen om een bonus, salarisverhoging of aai over de bol, maar om actief een opleidingsbudget ter beschikking stellen of het gezamenlijk uitstippelen van iemands carrièrepad binnen uw bedrijf én daar voorbij. En ook: medewerkers actief betrekken bij de koers voor uw bedrijf. Investeren in personeel kan op veel verschillende manieren, maar is zeker niet eerst een kwestie van iemand een jaar de ballen uit de broek laten lopen terwijl een worst wordt voorgehouden als: "Wanneer je het komende jaar goed je best doet, dan…". Investeren in personeel doe je vooraf, ook al heeft iemand nog niets laten zien.

Harde kern
Dan nu de nuance. Natuurlijk werkt het investeren in een personeelslid minder goed bij de afwashulp op oproep. Interessanter wordt het voor de 35-jarige die een vast contract ambieert voor 20 uur in de week. Hoe nu te bepalen wie in aanmerking komt voor speciale aandacht van u? Een goede leidraad hierbij is om uw personeel in drie groepen te verdelen: de harde kern, parttime personeel en flexibel personeel. In de harde kern bevinden zich de medewerkers die met u het bedrijf maken of breken. Waar u van op aan kunt wanneer u even weg bent of aan het genieten bent van een vakantie.

Juist deze groep is medeverantwoordelijk voor het succes van uw bedrijf; het vasthouden van deze medewerkers is daarom van cruciaal belang. Uiteraard is een passende salariëring dat dus ook. Maar een medewerker die de ambitie heeft om ooit een eigen bedrijf te beginnen kunt u ook boeien en binden middels het laten volgen van bijvoorbeeld een managementopleiding of cursussen op het gebied van boekhouden en personeelsmanagement. Uiteraard, dit kost geld, maar door zelf een stem te hebben in de keuze voor de te volgen opleiding of cursus, kunt u in uw eigen bedrijf profiteren van de kennis die opgedaan wordt.

Zonder cash
Belonen op de korte termijn kan, afhankelijk van de persoon, ook goed werken. Er zijn ondernemers die al jaren bouwen op hun chef-kok, welke naast een riant salaris, uitbetaling van alle overuren, laptop en mobiele telefoon ook nog eens over een luxe automobiel van de baas beschikt. Vervelende bijkomstigheid is alleen dat deze verworvenheden niet gemakkelijk meer terug te schroeven zijn wanneer iemand onverhoopt minder gaat presteren of in de ziektewet belandt. Kijk ook eens of u mensen aan u kunt binden zonder met cash rond te strooien.     

Wanneer u nu na het lezen van het bovenstaande zoiets heeft als "leuk, maar niet aan mij besteed", bedenk dan dat het motiveren van personeel ook op vele andere wijzen tot stand kan komen. Wanneer u plannen heeft voor een interieurverandering of uitbreiding, presenteer deze dan in hoofdlijnen aan uw personeel en vraag ze om mee te denken. Een uitstapje naar een andere plaats en het bezoeken van andere horecaconcepten is ook vaak een succesnummer. Bij goed personeelsbeleid gaat het er niet om dat u alles uit de kast trekt, maar de juiste dingen doet, die bij u, uw bedrijf en uw medewerkers passen. Trial and error, maar wanneer u er serieus mee aan de slag gaat, dan komt u er wel.

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.