Gezondheid maal drie

Dat gezondheid meer en meer verkoopt is goed waarneembaar in de praktijk van alledag. Zo bieden cafetaria’s steeds vaker menu’s aan met een ‘gezonde component’ en eisen verantwoorde (stoom)maaltijden een steeds groter deel van het supermarktschap op.

Maar wist u dat gezondheid voor een consument veel verder gaat dan alleen een gezonde menukeuze? En dat u hierdoor meer
aanknopingspunten heeft om bij uw gast te scorenop dit vlak?

Definitie
Bij gezondheid wordt vaak gefocust op het lichamelijke aspect, dat in mijn optiek – en in die van vele anderen - een te beperkte benadering van dit begrip is. De Wereldgezondheidsorganisatie hanteert niet voor niets de volgende omschrijving:
gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van een ziekte of andere lichamelijke gebreken.

Communiceren
Tja, “leuk theoretisch geneuzel” hoor ik u denken. En toegegeven, het is een ietwat saaie benadering van een toch wel actueel en hip onderwerp. Veel hangt in ieder geval samen met goed, consequent en helder communiceren. Zo is McDonalds bij ons gezin weer in genade aangenomen nadat ons duidelijk werd dat je bij een Happy Meal tegenwoordig een zakje wortels kunt bestellen.

En Bram Ladage heeft door continu het gezondheidsaspect te benadrukken, bij het publiek goed tussen de oren ‘geramd’ dat lekker en gezond prima hand in hand gaan. Om gezonde menukeuzes ook te laten renderen is het dus van het grootste belang om de claim die u verbindt aan uw gerechten te communiceren. Op de menukaart kan, maar ook op het krijtbord, in advertenties en op uw website.

Geestelijk
Praten over geestelijke gezondheid gebeurt minder, maar is wel degelijk een onderwerp waar de horeca op kan scoren. Door een juist gebruik van kleurstelling, materialen, meubilair, muziekkeuze en de wijze waarop u gasten bejegent, kunt u hen in een hele andere mindset brengen dan wanneer u slechts gebruik maakt van de kleuren rood, geel en blauw én continue AC/DC en Guns ’n Roses draait.

Ik zet het expres zo zwart-wit neer om duidelijk te maken dat u met uw interieur, presentatie en persoonlijke bejegening veel invloed kunt hebben op de geestelijke gezondheid van uw gast. (En dat een gast die het ergens aangenaam vertoeven vindt
graag terugkomt, ach, dat weet u allang.) Denk ook eens aan adequaat lichtgebruik; bijna niemand vindthet prettig om overdag in een ruimte te vertoeven waar het licht gedempt is. Of vergroen de omgeving eens met planten.

MVO
Daarnaast heeft gezondheid dus ook iets te maken met maatschappelijk welzijn en dus het fenomeen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ook hiervan bestaan inmiddels talloze voorbeelden van bedrijven die scoren met een hoog MVO-gehalte. Waar in het verleden de inzet van de gehandicapte medemens afgedaan werd met “ach gut, wat leuk dat hij ook nog een baantje heeft”, is het inmiddels salonfähig om gasten in de zakelijke en privésfeer mee te nemen naar bedrijven waar het bedienend personeel vaak uitsluitend bestaat uit medemensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. Of waar duidelijk is dat de gerechten nagenoeg uitsluitend bereid zijn met biologische fairtradeproducten, zoals het Amsterdamse restaurant Umoja.

Drie maal

Benader het gezondheidsaspect in uw bedrijf ook eens vanuit deze drie invalshoeken in plaats van één. Ik ben er meer dan ooit van overtuigd dat in de samenleving van vandaag, waar berichtgeving over de crisis en agressie in het openbaar vervoer de krantenkoppen domineren, plek is voor bedrijven die gezondheid benaderen vanuit het lichamelijke, geestelijke en maatschappelijke perspectief. U ook?

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.