Gezond aanpassen

De economische crisis vraagt van horecaondernemers een maximaal aanpassingsvermogen en creativiteit.

Door: Alex Chang, sectorvoorzitter Chinees-Indische bedrijven

Ook de CBS-cijfers van het derde kwartaal laten zien dat de horecaomzet met bijna 4 procent is gedaald in vergelijking met 2008. Bij de Chinese horecaondernemers zie ik die vereisten om de crisis te overleven terug.

Kansen benutten
Het antwoord op de economische situatie van de jongere generatie Chinese ondernemers is dan ook kansen benutten. Steeds meer all-you-can-eat zaken die openen zijn daar voorbeelden van.

Diversiteit
Ook zien we dat Chinese ondernemers kiezen voor diversiteit in plaats van prijsconcurrentie. De toename van ondernemers die een cafetaria beginnen vanwege personeelstekort, wok-to-go zaken beginnen of trendy Aziatische horecazaken openen. Dat hoort bij de marktontwikkelingen en is dus gezond en maakt de
sector sterker.

Professionaliteit
De jongere generatie is beter opgeleid en heeft bewust voor de horeca gekozen. Daardoor groeit de professionaliteit en dit is goed voor de continuïteit van de Chinese sector. Het imago is voor de jongere generatie nog een probleem, men wil van ‘veel en goedkoop’ ontwikkelen naar een trendy avond met authentieke Chinese beleving waar gasten gezond van kunnen genieten.

Opleiding
Kostbare kennis verdwijnt met de vergrijzing omdat het niet gedocumenteerd is. Door de verbreding van de keuken van Chinees naar Aziatisch en fusion neemt de behoefte aan een goede koksopleiding alleen maar toe. Het is essentieel voor de toekomst om een dergelijke opleiding te hebben voor een gezonde sector.