Foto 123RF.com

Gewoon doen

Van de 100 ondernemers hebben er zo’n 80 een Facebookpagina, maar dat aantal daalt hard als het gaat om Twitter en YouTube. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Ook hoor ik ondernemers heel vaak zeggen dat sociale media niets opleveren. “Het kost veel tijd; de gast reageert niet; hij reserveert niet via sociale media; ik heb geen groot budget; ik weet niet wat ik moet plaatsen.”

Door: Kim van Velzen

Ik heb een hekel aan klagers, maar op één punt hebben ze gelijk: het kost tijd. Maar die moet je simpelweg maken om op de communicatiekanalen van nu en de toekomst contact te hebben met de gast. Híj is de fase van het proberen namelijk allang voorbij, hij doet het gewoon. En dat zou ook moeten gelden voor ondernemers. Stop met proberen om sociale media in te zetten, doe het gewoon. En dat dit ook kan binnen kleinere bedrijven bewijst een ondernemer van een eetcafé in Woerden. Hij volgde een workshop, kreeg daar een vijftal tips en paste die simpelweg toe. Ruim 2 maanden later stromen de nieuwsbriefinschrijvingen binnen, ging het websiteverkeer op de reserveringspagina omhoog en als klapper maakt hij nu wekelijks video’s voor op Facebook. Dat laatste doet hij in dezelfde tijd als die hij voorheen nodig had voor het bedenken van een goed Facebookbericht. Video’s kosten dus niks extra’s.

Bovendien zet hij video’s nu ook in als leermiddelen binnen het bedrijf. Hierin wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe de tiramisu geserveerd moet worden en hoe de tafels opgedekt moeten worden. De reacties van de medewerkers zijn enthousiast, want: minder lezen, meer kijken en (na)doen. Het zijn kleine, maar o zo belangrijke stapjes omdat er door het ‘gewoon doen’ verwachte en onverwachte positieve resultaten zijn. En die motiveren weer om nog meer kennis op te doen van sociale media, om die weer te kunnen toepassen.

Ik leg niet voor niets de nadruk op video. Dit middel is bij uitstek geschikt om horecabeleving over te brengen, bijvoorbeeld via Facebook, Instagram, YouTube of Twitter. Daarom een paar tips. 01. Goed geluid is erg belangrijk; koop daarom een microfoon voor de smartphone. 02. Selfiestick of klein statief. Hier kun je de hele dag selfies mee maken, maar ze zijn ook erg geschikt om een stabieler beeld te krijgen. 03. Hele korte video’s in de stijl van een animated gif kun je maken met de app Boomerang. Laat je creativiteit er maar eens op los. 04. Timelapse, versneld afgespeelde video’s, kun je maken met de app Hyperlapse. 05. Monteren van videobeelden met en zonder muziek, ook dat kan eenvoudig op de smartphone. Gebruik iMovie op de iPhone of Adobe Clip of Clips.

Waar je de tijd vandaan moet halen? Mix en match. Hoe vaak drink je koffie per dag? Ik schat gemiddeld 4 tot 5 keer. En in de keren kun je tegelijkertijd een video opnemen en monteren of een bericht maken en plaatsen. Ga je het echt doen vanaf nu?