Duurzaam en mvo-ondernemen

Duurzaam ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), maatschappelijk verantwoord ketenmanagement.

Als fervent aanhanger van alles wat met mvo te maken heeft begint het me inmiddels aardig te duizelen. Niet alleen is er een wildgroei van termen om mvo aan te duiden, inmiddels schieten ook de websites hierover als paddenstoelen uit de grond. Duurzaam ondernemen begint een ware hype te worden. Maar waar een echte hype na een paar jaar overwaait, is dit een blijvertje, daar ben ik van overtuigd.

Misverstand
In gesprekken die ik met ondernemers voer is het eerste misverstand over duurzaam ondernemen vaak snel uit de weg geruimd. Het gaat namelijk niet alleen om het milieu: duurzaam ondernemen is het bij alle bedrijfsbeslissingen zowel een hoger bedrijfsrendement nastreven, als de kansen benutten voor een beter milieu en meer welzijn van de medewerkers en de maatschappij. Hiermee is meteen een tweede misverstand opgehelderd: namelijk dat mvo een onderneming per saldo geld kost. Integendeel, juist door aandacht te schenken aan milieu, medewerkers en maatschappij ontstaat niet zelden een sterke win-winsituatie.

Niet ingewikkeld
Getuige alle websites en stappenplannen wordt er nog maar al te vaak veel te ingewikkeld gedacht over duurzaam ondernemen. Waarschijnlijk bent u er allang mee bezig alleen niet bewust. Zo heeft u ongetwijfeld zakelijk of privé wel eens de keuze laten vallen op een energiezuinig apparaat vanwege de kosten en niet voor het milieu. Maar wat doet dat er nou toe? Feit is dat uw rendement en aandacht voor milieu of maatschappij hand in hand gaan en daar is eenieder bij gebaat. Mvo is wat mij betreft dus simpel, maar op zoek naar aansprekende voorbeelden, tips en handvatten komt de horeca er relatief bekaaid vanaf. Op de website van het bedrijfschap kunnen onder de link naar horeca-innovaties welgeteld zes voorbeelden van duurzaam ondernemen gevonden worden.

Op de site van Koninklijke Horeca Nederland kom ik verder: hier is zowaar een mvo-scan te vinden die me echt een stukje de juiste weg op helpt. Wanneer u deze invult krijgt u op de gebieden personeel, pand, winst, producten en gasten tips hoe het begrip duurzaamheid vorm te geven. Zoals zo vaak helpt het ook hier om eens de blik op andere bedrijfstakken te werpen: op de website van het hoofdbedrijfschap detailhandel is ook een uitgebreide lijst van tips te vinden.

Eenvoudig inpassen
En deze tips zijn zo eenvoudig in uw bedrijfsvoering in te passen. Stel bijvoorbeeld het energiebeheer van uw computer correct in, zet een tijdschakelaar op uw buitenverlichting of scheid karton en papier van restafval: de kosten voor het afvoeren van papier liggen immers beduidend lager dan voor het afvoeren van restafval. Op het gebied van mensen bent u al duurzaam bezig wanneer u aan teambuilding doet, medewerkers gevarieerde taken geeft en opleidingen aanbiedt. En aan uw omgeving levert u een bijdrage door lokale verenigingen te sponsoren of de omgeving van uw bedrijf schoon te houden.

Bijkomstigheid
Ik hoor het u gewoon denken: is dat allemaal duurzaam ondernemen? Ja, zo simpel is het. En een leuke bijkomstigheid is dat het u vaak weinig tijd of moeite kost en vooral op het gebied van milieu en medewerkers vaak meteen klinkende munt oplevert. Duurzaam ondernemen is simpel, levert naast geld vaak ook voldoening op en is reeds nu een onderdeel van uw bedrijfsvoering. Wie had dat een aantal jaren geleden gedacht?

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.