Foto Flickr.com/Tomas

De vlucht die 2016 neemt

Marketing, online marketing, sociale-mediamarketing. Ook kleinere horecabedrijven gaan steeds actiever aan de slag met alle vormen van marketing. E-commercemogelijkheden worden ontdekt en de inzet van digitale middelen en platformen professionaliseert. Het gaat van merkbeleving en leuke foto’s van gerechten naar focus op conversie. Zakendoen via internet dus. Grote marktpartijen gaan bijvoorbeeld hun horecaklanten faciliteren in het maken en distribueren van relevante content, en delen hun kennis over e-commerce. Het is de route naar een relatie gebaseerd op samen meer omzet behalen. Het zal langzaam gaan, maar een eerste stap hierin is wel een belangrijke verandering in 2016.

Als ik alle geluiden om mij heen geloof, worden we (lees: de consumenten) gek van alle advertenties op Facebook en Instagram. Toch wordt hier massaal op geklikt. Van het inschrijven voor een nieuwsbrief tot het maken van reserveringen. Hotels, restaurants en congrescentra kunnen niet meer zonder deze kostenefficiënte manier van marketing en sales. Alle tijdlijnen op sociale media worden dus voller. Ofwel: het wordt in 2016 nog belangrijker om relevant te zijn, op het juiste moment en op het kanaal waar jouw gast zich bevindt.

Naast goede, nee, fantastische content, is de gastvrijheidsbeleving van jouw bedrijf belangrijk. Offline natuurlijk, maar vooral ook online. De online lat gaat nog verder omhoog, en bij een gemiddelde online gastvrijheidsbeleving zullen gasten dan ook niet meer voor jouw horecabedrijf kiezen. Er is immers keuze genoeg.

Naast online gastvrijheidsbeleving als concurrentievoordeel, is er in 2016 nog een mogelijkheid om de gast te winnen: klantenservice, reserveringen en informatievoorziening faciliteren via WhatsApp en Facebook Messenger. Dit zal ook in de hospitality een grote vlucht gaan nemen. Nu is het moment om te starten, dan kun je nog experimenteren en leren. Over een jaar verwacht de gast niet anders en moet je versneld dit soort kanalen implementeren. Ze zijn de snelste weg voor de gast, maar ook voor het hospitalitybedrijf. Zorg ervoor dat deze kanalen opgestart of geïntegreerd worden in de bestaande boekings- en contactmethodes. Online het verschil maken betekent immers ook meer boekingen binnenhalen dan de concurrent.

Tot slot is er het nieuwe goud: klantdata. Verzamel deze. Weet vooral waarom je welke data verzamelt, dan is de informatie na het verzamelen namelijk ook bruikbaar. Iets doen zonder dat je weet waarom, is immers waarde-loos. En of iets voor jouw bedrijf het nieuwe goud is kan alleen bepaald worden als je ermee aan de slag gaat. Start er dus gewoon eens mee: verzamel gegevens van websitebezoekers, zorg ervoor dat deze mensen netjes geïnformeerd worden middels een privacystatement en gebruik die data eens voor een zogeheten remarketing-campagne. Leer hier weer van en zet dit om in een betere campagne. Enzovoort. Dan zal duidelijkheid brengen of én wat goud, zilver of brons wordt.

Ik wens je een fantastisch 2016 en veel plezier op de Horecava. Misschien zie ik je daar nog terwijl ik bezig ben om Entree Magazine te helpen met de inzet van social(e) content.