De toekomst van f&b

Onlangs mocht ik samen met een collega een presentatie geven in Brussel. Het thema: wat zijn de wensen van onze gast in 2030 op het gebied van eten en drinken? Een lastige vraag om te beantwoorden, maar wel evident als het gaat om de toekomstige businessmodellen van hotels en restaurants. Het belang om de wensen van je gasten echt te begrijpen en hiernaar te handelen, wordt alsmaar groter.

Door: Stefen Kraft van Ermel

Dit geldt trouwens niet alleen voor de horeca. Het centraal stellen van de consument doet ook zijn intrede in de retailbranche. Waar voorheen projectleiders en architecten gespecialiseerd in retail het voor het zeggen hadden, maken zij nu plaats voor hospitalityadviseurs die gespecialiseerd zijn in gastvrijheid. Zij kunnen zich verplaatsen in de behoeftes van de consument, leggen diens specifieke wensen bloot en kunnen zodoende het koopgedrag beïnvloeden.

In 2030 zijn veel gasten of klanten tussen de 20 en 38 jaar oud en maken zij in het arbeidsleven de dienst uit: generatie Z. Wat typeert deze mensen? Ze willen veel eigen initiatief tonen, hun ouders en overheid dekken de tegenslagen. En waar onze generatie vroeger nog buiten speelde, is generatie Z aan het gamen. Ze gelooft dan ook in robotisering. Daarnaast maakt de intrede van een volledige digitale snelweg de mensen van generatie Z tot digital natives, terwijl de huidige generatie vooral bestaat uit digital immigrators: zij zijn ermee opgegroeid en niet mee geboren. Een significant verschil. Hoteliers en restaurateurs moeten zich hiervan bewust zijn en openstaan voor een drastische omschakeling in hun businessmodel.

Generatie Z gaat verder te maken krijgen met vergrijzing, een tekort aan natuurlijke hulpbronnen, hogere collectieve lasten, et cetera. Het is een significant ander toekomstbeeld dan voorgaande generaties hadden. Hieruit kunnen grofweg 2 toekomstscenario’s ontstaan: conflict/revolutie of harmonie/evolutie. Beide scenario’s hebben hun eigen impact op de hospitalityindustrie.

In het toekomstscenario conflict/revolutie is de buitenwereld onveilig, is er weinig sociaal contact en komt voeding uit een 3D-printer, wat de keuken vervangt. Er is veel minder verbinding met de werkgever en wordt er geleefd vanuit het principe: ik regel het zelf wel. Er wordt in dit scenario ook significant minder besteed aan luxe en comfort. Budgetconcepten en bezorgservices voeren zodoende de boventoon.

In het toekomstscenario harmonie/evolutie heeft generatie Z behoefte aan sociale netwerken en betere leefomstandigheden en -voorwaarden. Verder streeft ze naar een brede maatschappelijke relevantie en ziet ze de toegevoegde waarde van innovaties en oplossingen. Multifunctionele ruimtes waar werken, overleggen en eten gecombineerd wordt, domineren in dit scenario.

 

Eén ding kunnen we al vaststellen: de komst van de digital native gaat de kijk op eten en drinken behoorlijk op z’n kop zetten met totaal nieuwe concepten. Dit heeft dus grote invloed op hoe restaurateurs en hoteliers hun toekomstige f&b-modellen moeten inrichten. De vraag is zodoende of zij vast zullen blijven houden aan traditionele modellen of dat zij de komende jaren durven te innoveren en onderdeel worden van een andere toekomst.