Foto Pim Ras

In de spotlights

De consumptie van vlees in Nederland veranderde door de jaren heen. Een lange weg die liep van kiloknallers en actiegroep Wakker Dier, naar kleinere en diervriendelijkere porties op ons bord. Maar ondertussen zien we ook iets anders. Burgermeester, Burger Bar, H. Burger, Burgerij, Burgerfabriek, Ellis Gourmet Burger, Burgerlijk, Burgerzaken, The Butcher … Nee, aan hamburgerrestaurants geen gebrek in ons land. En dat geldt trouwens ook voor horecazaken in de categorieën gehaktbal, hotdog en kip, met zaken als Van ’t Spit, Kippenvel, Chicks, Kip Gallery, Juffrouw Tok, Rotisserie en Scharrels en Schuim.

Door: Iris Kranenburg

Dat het aantal fast-casualbedrijven met als focus een vleesproduct blijft groeien, ook in de halalmarkt, is een interessante ontwikkeling. Want worden groenten niet óók alsmaar populairder? Denk aan een van de uitgangspunten van Dutch Cuisine: 80% groente en 20% vlees of vis op het bord. Of aan de groei van het aantal vegetariërs. Een mooi uitgangspunt voor het openingsartikel van onze special: vlees versus vega(n) (pagina 8). Die special biedt overigens meer interessante artikelen, zoals een reportage over - het concept mocht uiteraard niet ontbreken - Loetje (pagina 18) en een stuk over vleestechnieken en -trends (pagina 26). Vlees staat volop in de spotlights dus.

En nu we het toch over spotlights hebben: die worden zeker aangezet tijdens de gala-uitreiking van de Entree Hospitality & Style Awards op 28 november. Aan onze vakjury de mooie taak om de 55 genomineerde bedrijven te bezoeken, van Enschede tot Amsterdam en van Paterswolde tot Maastricht. De lijst met potentiële winnaars laat ook deze keer zien dat het afgelopen jaar weer ontzettend veel bijzondere, mooie en gedurfde horecagelegenheden hun deuren openden. Dat gebeurde door ondernemers met passie en lef, met visie en doorzettingsvermogen, en natuurlijk met een goed team eromheen. Met elkaar, dat is horeca. En dat gaan we vieren. Celebrate creativity!

Wij hopen u daar te zien.