Foto Flickr.com/ Saptarshi Biswas

De generalist

Marketing, online marketing, socialemediamarketing. Ontwikkelingen gaan sneller dan ooit en steeds vaker is per deelgebied specialistische kennis nodig. Zoekmachineoptimalisatie, zoekmachineadvertenties, tekst, (audio)visuele content maken, conversaties voeren, sociale media effectief inzetten, technologische ontwikkelingen volgen en testen op gebruik. Een greep uit wat de hospitalitymarketeer van nu eigenlijk moet kunnen.

Maar al die specialistische kennis is niet meer te vinden in 1 persoon. Ook de organisatie van de marketingafdeling verandert snel. Voor sommige specialisaties wordt gewerkt met bureaus. Andere verantwoordelijkheden wil je liever helemaal zelf in huis hebben. Welke keuze je ook maakt, de organisatie van de marketingafdeling kan niet meer op traditionele wijze. Het belangrijkste: de marketeer is meer de regisseur van alle specialisaties dan dat hij zelf de specialist is. Is vooral de inhoudelijke gesprekspartner voor alle specialisten; eigenlijk een nieuw soort generalist. Werkt hij al in uw hotel?

Als je generalist bent weet je van veel een beetje. En dat valt vaak niet op. Wat kunnen die generalisten eigenlijk? Heb je die wel nodig, want een specialist is toch veel zichtbaarder en nuttiger? Zonder de nieuwe generalist, die vaak op de achtergrond regisseert, zal de marketingmachine echter vastlopen. Vergelijk het maar met een auto. Daar zie je ook niet constant het oliepeil, maar als je de olie van tijd tot tijd niet vervangt loopt de motor vast.

Zonder regisseur blijven de specialisten goed werk doen, maar vaak wel in hun eigen tunnel en zonder dat er integratie is tussen de verschillende marketingonderdelen. En juist dat is nu zo belangrijk. De nieuwe marketinggeneralist slaat de brug tussen de traditionele offline en de online wereld. Daartussen moet namelijk geen onderscheid meer worden gemaakt: de gast bevindt zich in een wereld waarin hij op elk contactmoment eenzelfde beleving verwacht. De ene keer is dat in het hotel, de andere keer via de website of op sociale media. En van al die onderdelen heeft de nieuwe marketinggeneralist kennis of weet hij bij wie hij die kan halen.

Hoe herken je die nieuwe generalist dan? Zoek eens in de leeftijdscategorie rond de 40. En kijk dan of er iemand is die vaak op andere afdelingen rondhangt, nieuwsgierig is, en vaak en veel vragen stelt om erachter te komen hoe operations in elkaar zit. Van housekeeping tot food & beverage en van frontoffice tot revenuemanagement. De nieuwe generalist wil namelijk dat de belofte en uitvoering overeenkomen. Op elk kanaal, via elk contactmoment en voor elke gast. Daar stemt hij de marketinginspanningen op af. En om dat echt goed te kunnen doen hangt hij dus vaak rond om te observeren. Drinkt hij koffie en praat hij met mensen om informatie te verzamelen. Is dat werken? Het is in ieder geval een effectieve manier om te komen tot integratie van alle marketinginspanningen. Heeft u hem al gespot in uw bedrijf?