De bekeuking

“Waar werk je?”, vraagt oma in 2020 aan haar kleinzoon. “Chill dat je dat vraagt oma. Ik werk in de bekeuking bij een f&b-zaak.”

“Een wat voor zaak?” “Oh sorry, dat is nieuw. Ik werk in een food- & business-zaak, laten we zeggen in een type bedrijf dat ze vroeger bijvoorbeeld een pizzeria noemden. En de traditionele scheiding tussen de zwarte en witte brigade bestaat niet meer. We zijn één team: de bekeuking.”

Van de 10 collega’s is er dan één die heel goed kan koken en één die veel verstand van wijn heeft. Maar alleen koken of alleen wijn serveren? Ho maar. Een medewerker bekeuking neemt de bestelling op, bereid het eten en schenkt, wanneer mogelijk, zelf de wijnen in. Hij is de persoon aan tafel. De man die beleving echt maakt. De persoon die meevoelt met de wens van zijn gasten en dat culinair kan vertalen. Al dan niet met hulp. Tot zover de food-component.
 
Dan de business-component. “Waar je anno 2011 naar een restaurant/hotel ging om  je zakelijke gesprekspartner(s) te ontmoeten, zien we nu via sociale media  waar wie zit te werken. Er zijn businessomgevingen met, noem het met een oud woord,  flexplekken. En in deze omgeving is, als service, een ongelooflijke goede keuken aanwezig.”

De gang naar een Italiaan of Griek is in 2020 dus voorbij. Niet de keuken bepaalt de werkplek, maar de mensen (bekend van face-to-face- of cloud-contacten) die in een businessomgeving aanwezig zijn. Daar gaat het om. En als er dan een keuken is, is deze ongelooflijk flexibel. Geen zeer ruime keuze, maar wel genoeg om zowel Italiaans als Grieks te kunnen eten.

Heeft u hier wel eens over nagedacht? Ziet ons restaurantlandschap er in 2020 nog hetzelfde uit als vandaag? Zijn er dan nog traditionele restaurants?  Hoever reikt uw ondernemershorizon? Hoe ver is voor u de toekomst? 2 jaar? 5? Veel ondernemers zijn nu bezig met sociale media. De mindset van ‘angst voor het onbekende’ verandert in ‘kansen voor de toekomst’. Het speelveld van reclame verandert; van mond-tot-mond naar tweet-tot-retweet.

De kansen worden dus erkend, nu is het tijd voor het volgende vergezicht. De inrichting van uw bedrijf. Hoe lang blijft u nog focussen op de food-component? Het is nu tijd om na te gaan denken over de business. En mocht u in de toekomst nieuwe medewerkers aannemen; neem ze dan aan voor de bekeuking. Dan bent u echt klaar voor morgen.

Maarten Wessels