Crème de la crème

Wel eens overwogen om een kop koffie niet te serveren of te vervangen omdat hij niet perfect klaargemaakt is? Nee? Gek eigenlijk.

Als één van uw gasten een fles wijn bestelt en deze voorproeft, wacht de medewerker op goedkeuring. Een knikje, de bevestiging dat de wijn geen kurk bevat. Als de gast de wijn dan toch afkeurt snapt u dat. Het mag dan niet wenselijk zijn, het is wel gebruikelijk in de horeca. En dan niet op basis van lekker of niet lekker, maar op basis van wel of niet bedorven.

Ooit wel eens een biertje geserveerd waarvan de schuimkraag nauwelijks bestond dan wel binnen luttele seconden inzakte? En toen?
Een goede barman ziet direct dat het glas waarin hij een pils heeft getapt niet schoon genoeg is geweest en zet het bier niet eens neer voor de gast. Hij weet dat de kwaliteit van het eerste, getapte biertje voor hem immers aanleiding is om er misschien nog één te bestellen. Nog los van het feit dat hij zo’n koning is dat hij het logo even naar de gast toedraait bij het op de bar plaatsen. Hulde.
Mocht de barman toch, om welke reden dan ook, een ingezakt biertje serveren, dan is de kans groot dat hij daar een opmerking over krijgt en gelijk een nieuw pilsje tapt. Een goede barman snapt dat.
 
Wel eens een doorbakken biefstuk geserveerd terwijl uw gast om rare had gevraagd? Weinig kans. Het kan natuurlijk altijd fout gaan met een bestelling, maar als de gast erop wijst zal er niet veel discussie bestaan over het bereiden van een nieuw stuk biefstuk. Voila, een rare gebakken biefstuk.

Terug naar de koffie. Een kopje ooit wel eens teruggenomen omdat de gast vond dat de koffie te branderig smaakte of er drab inzat? De koffie vooraf willen vervangen door een nieuwe omdat u door de ontbrekende crèmelaag vermoedde dat er iets in de bereiding niet goed was gegaan? Vast veel minder vaak dan bij bovengenoemde producten. Vreemd. Waarom accepteren dat koffie een product is dat je niet kan terugnemen van de gast? Koffie is een trend, een geweldig product waar een geweldige marge op zit. Baristaopleidingen zijn populair, ondernemers zien trends in koffiebeleving. Zien de kansen in deze margemarkt. En terecht.

Maar wat doet u als een gast een zojuist geserveerde koffie afkeurt? Kan dat? Hoe lang gaat het nog duren voordat dat geaccepteerd is?
Gasten genieten van een goede koffie, mits deze maar… Afijn, de titel zegt genoeg.

Maarten Wessels