Chinese sector is altijd in ontwikkeling

Als een van de oudste sectoren van Koninklijke Horeca Nederland viert de sector Chinees-Indische Bedrijven dit jaar haar 25-jarig jubileum. Een uitstekend moment om terug te blikken.

Door: Li Ping Lin, sectorvoorzitter Chinees-Indische bedrijven

De Chinese restaurants in Nederland hebben de afgelopen decennia immers heel wat meergemaakt. Ook valt er te filosoferen over de toekomst van de sector.

Niet voorzien
"Toen in 1911 de eerste Chinese zeelieden in Nederland aanmonsterden, een land waarvan ze taal noch cultuur kenden, kon niemand voorzien dat zij enkele decennia later zo’n degelijke economische positie zouden verwerven", schrijft socioloog Boudie Rijkschroeff in zijn proefschrift. "Toch is het succes hen niet komen aanwaaien. Getroffen door de economische crisis in de jaren dertig zochten de eerste generatie Chinezen haar heil in de productie en verkoop van pindakoekjes. 'Bedelnegotie' was het, maar het vormde wel de opmaat tot de eerste Chinese eetgelegenheden."

Kenmerkend

Een Chinese maaltijd in begin jaren twintig van de vorige eeuw kost nog geen zes dubbeltjes. De combinatie van kwalitatief goed eten en een relatief lage prijs zijn van oudsher kenmerkend voor de Chinese restaurants. Daarmee werd een belangrijke impuls gegeven aan het uit eten gaan in Nederland. Vanaf de jaren zestig is er sprake van een krachtige groei van het aantal Chinese en Chinees-Indische restaurants in Nederland. Er waren in 1960 nog slechts 225 Chinese restaurants, in 1970 was dit aantal gegroeid tot ruim 600 restaurants. 10 jaar later was dit aantal ruimschoots verdrievoudigd tot ruim 1.900 Chinese restaurants. Anno 2008 telt de Chinese horecasector bijna 2200 restaurants.

Cafetaria's
Sinds de jaren '90 kenmerkt de Chinese horeca zich door expansie en diversificatie. Zo is een aantal Chinese restaurateurs overgestapt op de Japanse keuken. Van de 121 Japanse restaurants die Nederland in 2008 telt, is rond de 90 procent in handen van Chinese eigenaars. Ook begonnen Chinezen Nederlandse cafetaria’s te exploiteren. Momenteel telt Nederland meer dan duizend cafetaria’s die gerund worden door Chinese eigenaars. Dat is twintig procent van het totale aantal cafetaria’s in Nederland.

Vernieuwing
Vanaf deze eeuw komt het steeds vaker voor dat leden van de tweede generatie Chinezen het bedrijf van hun ouders over nemen. Deze verjonging brengt ook vernieuwing met zich mee. Zo is aan het begin van deze eeuw de wokformule ontstaan. Al snel werd het wokrestaurant een begrip in Nederland. Momenteel zijn ook andere nieuwe formules in snel tempo aan het groeien, zoals de wok to go, een moderne versie van de afhaalchinees en de ‘all you can eat’ formule van de Japanse restaurants.