Boei en bind uw personeel

Keer op keer komt in vergelijking van bedrijfstakken de horeca naar voren als bedrijfstak waar medewerkers vaak van bedrijf wisselen en een kwart van alle medewerkers jaarlijks de horeca uitstroomt.

En dit zijn niet alleen bijbaners: van de beroepsopgeleiden zegt één op de vijf jaarlijks de horeca vaarwel. Om eens te peilen hoe horecaondernemers over de hoge uitstroom uit de bedrijfstak denken vroeg ik recentelijk tijdens een workshop wat het werken in de horeca zo leuk maakt.

Uitdagend

De aanwezigen waren unaniem in hun oordeel: werken in een horecabedrijf is niet alleen leuk, het is ook uitdagend en je steekt er wat van op. Maar waarom haken dan toch veel mensen uitgekeken op de horeca, op uw bedrijf?

Werktijden
Als hoofdoorzaak wordt door uw collega-ondernemers aangedragen dat medewerkers vaak afhaken vanwege de onregelmatige werktijden in de horeca en het werken op momenten dat vrienden en familie juist vrij zijn. Maar ik ken aardig wat horecabedrijven waar de vaste kern van medewerkers grofweg dezelfde is als vijf tot tien jaar geleden, die zijn dus niet afgehaakt.

Personeelsbeleid

Persoonlijk denk ik dat er ook enkele andere factoren een rol spelen. Zo weten we dat personeelsbeleid bij veel horecabedrijven nog slechts in de kinderschoenen staat. Hiervoor krijg ik regelmatig het excuus te horen dat bedrijf te klein is om een gestructureerd personeelsbeleid.

Maar of een medewerker nu bij een groot of klein bedrijf werkt, de behoeften zijn grofweg het zelfde: een leuke werkkring, ontwikkelmogelijkheden en een aantrekkelijke salarisstrook.

Pluspunten

Ik denk dat ondernemers na moeten denken over de volgende vragen. Hoe interessant is uw bedrijf voor uw huidige en potentiële medewerkers? En: wat maakt uw bedrijf leuker om te werken dan dat van de buren? Ik hoop dat u meerdere argumenten kunt bedenken.

Een belangrijke vervolgstap is om de pluspunten van uw bedrijf duidelijk te maken aan mensen die bij u solliciteren, maar ook in gesprekken met bestaande medewerkers.

Beter aanbod
In uw nimmer aflatende inspanningen om uw medewerkers te binden en boeien wil ik u tenslotte wijzen op de wetten van de voetbalwereld. U kunt een team samenstellen van ervaren medewerkers die elders geschoold zijn en die u voor een riant salaris losgeweekt heeft uit een andere werkomgeving. Grote kans dat ze bij een beter aanbod ook weer zo bij u vertrokken zijn.

Meer motivatie
Of u kunt jong, onervaren personeel in laten stromen en zelf opleiden. Keer op keer blijkt de motivatie bij dit jonge personeel hoger te liggen dan dat van ervaren rotten, de eventuele lagere arbeidsproductiviteit wordt gecompenseerd door de lagere personeelskosten en doordat medewerkers de mogelijkheid blijven houden om door te leren en zicht te ontwikkelen kunt u ze voor langere tijd aan uw bedrijf binden.

Oftewel: uw bedrijf interessant maken voor medewerkers hangt niet alleen af van de werksfeer en de geldelijke beloning, maar evenzeer van het niveau van de medewerkers die u binnenhaalt en de mogelijkheden die zij hebben om zich verder te ontplooien. Ik wens u veel, maar bovenal gemotiveerd personeel toe!

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.