Foto 123RF.com

Bent u een prutser?

Eind 2015 was ik als juryvoorzitter druk in de weer voor de verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2015: welk bedrijf mag zich een jaar lang het beste leerbedrijf van de Nederlandse horeca noemen? Scholen, leerlingen en leermeesters droegen in aanloop naar de verkiezing 176 bedrijven voor. Na een grondige selectieprocedure en de nodige audits op locatie maakten we tijdens de Horecava de winnaar bekend: restaurant Vroeg in Bunnik. Proficiat, nogmaals!

Wat onderscheidt nu een goed leerbedrijf? Visie! De top 10 van de aanmeldingen voor de verkiezing bestaat volledig uit zaken met duidelijke uitgangspunten over opleiden en leren. Ze slagen erin om deze visie op een eigen manier door te vertalen in de bedrijfsvoering. De bandbreedte van deze toppers is overigens enorm breed: van Sheraton Schiphol tot Balijepark in De Meern, om even 2 uitersten te nemen. Alleen als je een weloverwogen visie hebt, ben je een goede leerplek. Ondernemers die leerlingen slechts als goedkope handjes zien, komen altijd bedrogen uit. Ten eerste: dat is geen echte visie. Ten tweede: leerlingen voelen dat meteen en presteren navenant. En dan krijg je weer het geratel dat de jeugd niets kan of wil. Kom op, jongens, zo werkt dat niet…

Het begint allemaal bij goed werkgeverschap en de bereidheid van de leermeester om te investeren in begeleiding van leerlingen. Wanneer u dat doet, kunt u leerlingen voor 50 procent meetellen als effectieve arbeidskracht. De 10 genomineerde bedrijven hebben hun processen dan ook goed op orde en bieden trainingen, cursussen en goede inwerkprogramma’s aan. Die ondernemers weten dondersgoed waar de nieuwe generatie om vraagt en spreken hun visie en verwachtingen duidelijk naar uit naar de leerlingen. Dat creëert ook betrokkenheid van hen. Ze willen immers behandeld worden als volwaardige collega’s en de waardering krijgen die daar bij hoort.

Wilt u ook deelnemen aan de verkiezing van dit jaar? Zorg er dan voor dat u tijdens de nominatieronde wordt voorgedragen door BPV-coördinatoren, SBB-adviseurs óf leerlingen. Breng uiteraard uw leerling op de hoogte van de verkiezing, investeer oprecht in zijn leerproces en onderhoud goede contacten met de school.

Maar hoe schaart u zichzelf tussen de echte top? SVH reikt de helpende hand en organiseert een bootcamp voor leerbedrijven in aanloop naar de nominatie. Gaat u de uitdaging aan om op onze longlist te komen? De branche telt in de volle breedte zo’n 12.500 leerbedrijven. Dan moet het u toch lukken om op die lijst te belanden? Ik zeg het gewoon hardop: anders bent u best wel een prutser.