Branchenieuws

'Nederlander eet steeds meer buitenshuis'

Waar gaan we eten? Deze vraag zal steeds meer door Nederlanders worden gesteld dan de vraag wat er op tafel komt te staan. De Nederlander eet namelijk steeds meer buitenshuis.

Van een lunch in het bedrijfsrestaurant tot een broodje bij het tankstation, van een restaurant tot een stuk pizza op het station. De omzet van de zogeheten foodservice (waaronder horeca, catering, maar ook pompstations en bedrijfsrestaurant behoren die alle voedselconsumptie buitenshuis verzorgen) zal de komende jaren dan ook fors stijgen. Volgens een dinsdag gepresenteerde studie van Rabobank, EFMI Business School en FoodService Instituut Nederland komt de omzet in 2020 uit boven de 30 miljard euro, aldus het ANP.

Geen tijd
Tijd of eerder het gebrek aan tijd blijkt de belangrijkste aanjager van het buitenshuis eten, stellen de onderzoekers. Niet alleen zijn de werktijden toegenomen, daarnaast neemt de tijd die Nederlanders overhouden voor huishoudelijke klussen inclusief boodschappen doen, koken en eten af. Bovendien stijgt het aantal eenpersoonshuishoudens en die zijn sowieso minder bereid te koken en eten meer buitenshuis.

Snel en gezond
"Een consument denkt nu: ik heb nu trek, waar kan ik eten, het liefst snel, gemakkelijk, kwalitatief goed en gezond. Bovendien neemt de bereidheid om tijd te investeren in boodschappen doen en koken ook af'', aldus Jan-Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland. "Het grote strijdtoneel is de twee uur die de Nederlander per dag heeft om te consumeren. Steeds meer partijen vechten om diezelfde voedseleuro.' 'Want niet alleen supermarkten en horeca stijden met elkaar, ook bedrijven als Ikea en Hema bieden voedsel aan naast hun primaire activiteiten.