Branchenieuws

Nationale Koffiedag: stilstaan bij herkomst

Traditiegetrouw is de derde dinsdag van september Nationale Koffiedag. Op deze dag wordt er stilgestaan bij alles wat met koffie te maken heeft: van de boerderij waar de koffiebonen verbouwd worden tot aan het moment waarop het door de consument gedronken kan worden.

De Nationale Koffiedag is in 2016 door koffiemachine en koffieproducent Fortune in het leven geroepen. Fortune staat voor duurzaam en milieubewust ondernemen. Dit jaar staat de Nationale Koffiedag dan ook in het teken van ontwikkelingssamenwerking.

Oegandese koffieboeren
Ton van der Tang, directeur van Fortune: “We vragen met de Nationale Koffiedag speciale aandacht voor de positie van koffieboeren in ontwikkelingslanden zoals Oeganda.” Fortune sponsort sinds 2010 het koffieproject van de Focusplaza Foundation, in samenwerking met de Uganda Child Care Foundation (UCCF). 200 boeren hebben elk 300 koffieplanten gekregen en worden begeleid via scholing, gereedschap, grondbewerking en het planten. Daarnaast is er ook een koffieopslagloods gebouwd, het Hope Coffee Business Center, waar ze de opbrengsten van de oogst kunnen opslaan en klaarmaken voor verdere distributie. De afzet van de koffie wordt gegarandeerd door de Uganda Coffee Development Authority (UCDA). Door deze projecten ontstaat volledige transparantie in de keten van het productieproces, van de plantage tot aan het drinken van het kopje koffie. Van der Tang: “Leveranciers horen eerlijk te verdienen aan de productie van koffiebonen. Daarbij ondersteunen we de boeren door ze verder op te leiden met scholing en training en het leveren van materialen. Zo bouwen de koffieboeren een eigen duurzaam bestaan op en zijn hierdoor honderden gezinnen zelfvoorzienend.”

Lees hier Entree Magazine’s artikel met tips waarop je kunt letten als je duurzame koffie wilt kopen waaraan de boer ook een goede boterham verdient.