Branchenieuws

Brasserie De Bock uitgeroepen tot Gouden Horecazaak

Brasserie De Bock uit Boxmeer tapt het allerbeste glas bier van Nederland en is uitgeroepen tot Gouden Horecazaak 2007. Een onderscheiding die duidelijk maakt dat de brasserie niet alleen uitstekend pils tapt, maar ?uitblinkt in goed gastheerschap. Tijdens de spannende finale in het Amsterdamse Horeca City streden twaalf horecaondernemers uit heel Nederland - van een chique grand caf?ot een ouderwetse bruine stamkroeg - vanmiddag om het Gouden Fust: h?eerbetoon aan Nederlands beste horecazaak.

De drie beste finalisten stonden voor de uitdaging een panel van door de wol geverfde stamgasten - onder wie Sophie Hilbrand en Maarten Spanjer - tijdens een laatste vuurproef van hun kwaliteiten te overtuigen. Brasserie De Bock kwam hierbij als onbetwiste winnaar uit de bus. De verkiezing, met ruim 1.300 horecazaken, is onderdeel van het Goed Getapt Bier kwaliteitsprogramma van Heineken Nederland.

Caf?e Pomp (Monster) en De Klikspaan (Groningen) eindigden achtereenvolgens op de tweede en derde plaats in de nationale horecaranglijst. Een uitstekende prestatie die is beloond met het Zilveren en Bronzen Fust. De eindstrijd in Horeca City, de inspiratieshowroom van Heineken Nederland, bleef tot het einde toe bloedstollend spannend. Uit de 12 regionale winnaars werden de drie landelijke finalisten bekendgemaakt. De allerbeste barmedewerkers van deze drie horecazaken werden vervolgens nog ? keer echt op de proef gesteld. Zij moesten onder het toeziend oog van een bomvolle zaal hun kwaliteiten een laatste keer tonen aan een panel van 'stamgasten', onder wie de ervaren 'kroegtijgers' presentatrice Sophie Hilbrand en acteur Maarten Spanjer.

Topprestatie
Winnaar Sven Janssen, eigenaar van Brasserie De Bock, is enorm trots op de prestaties van zijn team. “Het is geweldig en een enorme eer dat wij de titel Gouden Horecazaak 2007 mogen voeren. Ik zie deze onderscheiding als een bekroning op alle inspanningen van ons team, dat zich vol enthousiasme heeft ingezet om tot een topprestatie te komen. Deze prijs toont aan dat onze gasten zich helemaal thuis voelen, de persoonlijke aandacht krijgen die zij verdienen ?weten dat zij voor een goed getapt glas bier bij Brasserie de Bock aan het juiste adres zijn!”

“Brasserie De Bock heeft overtuigend bewezen een kwaliteitszaak te zijn, waar gasten op een warme ontvangst kunnen rekenen ?uitstekend worden bediend met een goed getapt glas bier”, zegt Joris Huijsmans, National Horeca Sales Manager Heineken Nederland. “Dat is een fantastische prestatie, zeker als je bedenkt dat honderden horecabazen tijdens het Goed Getapt Bier Programma het beste van zichzelf hebben laten zien. Dat toont aan dat de deelnemers kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Dat is goed voor de Nederlandse horeca, maar minstens zo belangrijk: aan het gevelschild 'Goed Getapt Bier 2007' kunnen bezoekers zien dat zij inderdaad een kwaliteitszaak binnenstappen.”

Goed Getapt Bier
Met het in 2006 gestarte Goed Getapt Bier kwaliteitsprogramma wil Heineken de kwaliteitsbeleving van tapbier in de Nederlandse horeca een forse impuls geven. Alle horecabedrijven die het merk Heineken, Amstel of Brand aan hun gasten aanbieden, kunnen aan dit kwaliteitsproject meedoen. Dat het programma in een zichtbare behoefte voorziet, blijkt uit het snel groeiende aantal deelnemers. Deden in 2006 nog 1.000 horecaondernemers mee, in 2007 liep dit aantal op tot ruim 1.300 horecazaken. De deelnemende horecateams hebben een uitgebreid programma gevolgd, waarin alle kwaliteitselementen die bij een goede horecagelegenheid thuishoren aan de orde komen: van het tappen van een perfect biertje en een uitstekende service tot het onderhoud van de tapinstallatie en het gebruik van de juiste merkglazen. Om de deelnemende teams hierbij optimaal te ondersteunen, volgen zij onder meer een uitgebreide training op het gebied van bierbehandeling en gastheerschap. Daarnaast moet de apparatuur voldoen aan de strengste eisen en wordt deze continu gecontroleerd. En vanzelfsprekend wordt met merkglaswerk en andere promotiematerialen gewerkt. Alles om de klant het best mogelijke glas bier en service te kunnen bieden.

Mystery visits
Alle horecazaken zijn tijdens periodieke mystery visits (onaangekondigde anonieme inspecties) op hun kwaliteiten beoordeeld. Pas als zij aan de hoge kwaliteitseisen van het Goed Getapt Bier Programma voldoen, mogen zij het predikaat Top Horecazaak 2007 voeren. Naast een certificaat ontvangt iedere horecazaak een gevelschild die deze kwaliteitscertificering benadrukt. Uit alle deelnemers wordt jaarlijks per regio de beste horecazaak gekozen die hiervoor wordt onderscheiden met de Gouden Tapknop. De twaalf horecabedrijven die deze prijs onlangs in de wacht sleepten, werden hiermee ook genomineerd voor de finale en uitverkiezing van Gouden Horecazaak 2007.