Meespelen in de wereld van ad-hoc-horeca

Meespelen in de wereld van ad-hoc-horeca

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij een vorkje mee kan prikken. Dit keer: zeker met de continu veranderende coronaregels is elke dag anders in de horeca. De huidige horeca is een ad-hoc-horeca. Omarm dat, verander mee, blijf bouwen.

Tekst: Gijsbregt Brouwer

What’s cooking?

The Economist spreekt van instant economics en de Volkskrant van ‘de achtbaan samenleving’: elke dag is anders in het huidige tijdsgewricht en plannen is praktisch onmogelijk. Waar in de horeca flexibiliteit altijd een vereiste was, geldt dat nu meer dan ooit. Welkom in de ad-hoc-horeca.

Hoe zit de vork in de steel?

Ontwikkelingen die al jaren spelen in de horeca zijn door de pandemie in een snelkookpan terecht gekomen: de opkomst van bezorging, digitalisering, personeelstekort, duurzaamheid, marges die onder druk staan. Sommige data-analisten spreken van een versnelling van meer dan vijf jaar. Maatregelen vanuit de overheid kunnen bovendien van dag tot dag veranderen en het coronavirus is grillig. De gast verandert even snel mee en legt zijn nieuwe wensen (eisen) neer bij de ondernemers in de hospitality.

Wie staan er achter de potten en pannen?

De winnaars van deze pandemie zijn vooral de snelgroeiende fast casual-restaurants die vóór de pandemie al hun basis op orde hadden (dat moest altijd al maar nu nóg meer) . Denk aan The Avocado Show, Bavet of Sugo. Ze hebben een hyperfocus op kosten en marges. Alles wat digitaal kan ís er digitaal (ook in de keuken). Personeel staat centraal. De ‘grote dingen’ hebben zij daarbij altijd op orde (werktijden, salaris, training), de kleine dingen doen ze nu ook goed (benefits, feestjes, bedrijfskleding). En ze rollen meerdere kanalen uit: delivery, pop-up, foodtruck, eigen website, quick commerce.

Een vorkje mee prikken?

Het is niet makkelijk meespelen in de wereld van ad-hoc-horeca. Dit ís het nieuwe normaal. Denk niet dat het wel goed komt. Blijf jezelf continu aanpassen. Plan niet te ver vooruit. En zorg dat er meerdere scenario’s klaarliggen. Digitalisering is echt geen vies woord meer. Bouw met liefde aan je (horeca) merk. En zet vol gas in op duurzame betrokkenheid bij mensen en de wereld. Dat kan elke ondernemer op elk moment doen. Ook vandaag.

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!