ING sector update

ING: ‘geen volledig herstel in 2022, wel krapte en hoge uurlonen’

Ondanks de volumegroei is er naar verwachting in 2022 nog geen volledig herstel voor de horeca in het vooruitzicht. Dit meldt het ING Economisch Bureau. De grootste uitdaging in de horeca is het gebrek aan een helder perspectief voor het komende jaar. Hoe gaat 2022 eruit zien volgens de ING sector update ‘Services en Leisure’ van januari en hoe is 2021 verlopen?

Coronavirus blijft tol eisen

ING meldt dat er in 2022 een volumegroei tussen de 25% en 30% wordt verwacht. “Ondanks deze cijfers is de sector eind dit jaar nog altijd niet terug op het niveau pre-corona van eind 2019. De aanhoudende dreiging van de beperkende maatregelen zijn ook nog niet verdwenen. Dit zorgt voor onzekerheid binnen de sector. De grootste uitdaging voor de horeca is het gebrek aan een helder perspectief.” Volgens ING is er behoefte aan een duidelijke koers met betrekking tot het bestrijden van Covid-19, zodat horecabedrijven weten waar ze in de toekomst aan toe zijn.


 ING sector update

2021 ten opzichte van 2019

Voor 2021 gaat ING uit van een volumegroei van rond de 13%. “Daarmee blijft de sector circa 25% onder het niveau van eind 2019. Aan het einde van het tweede kwartaal in 2021 was de horeca ver verwijderd van het niveau eind 2019. In het derde kwartaal zag het vooruitzicht er rooskleuriger uit”, aldus ING. “Voor de restaurants was er in het derde kwartaal zelfs te spreken van een flink herstel. Zo lag de horecaomzet in het derde kwartaal weer op het pre-coronaniveau van 2019. Met de beperkingen in november 2021 viel echter de groei die was gemaakt iets lager uit.”

Vooral bij hotels duurt het herstel lang

Hoewel 2022 enig herstel brengt, zijn de omzetniveaus van voor de coronacrisis nog niet in zicht. “De terugkeer van zakenreizigers en gasten van buiten Europa laten in een deel van 2022 nog op zich wachten. Hierdoor duurt het herstel voor hotels langer. Bedrijven met veel afhaal- en bezorgomzet hebben relatief minder last van de lockdowns.”

Pinomzet restaurants en cafés 20% lager sinds invoering coronapas

Net als hotels zullen restaurants en cafés meer tijd nodig hebben om te herstellen. Dit komt mede door aanhoudende beperkende maatregelen, zoals vervroegde sluitingen en vertoningen van coronapas. ING meldt dat uit transactiegegevens blijkt dat de pinomzet bij restaurants en cafés in oktober 2021 daalde met 20% als gevolg van de invoering van de verplichte coronapassen eind september. Als de versoepelingen in de maatregelen eenmaal zijn doorgevoerd, zal de pinomzet van restaurants en cafés zeer veerkrachtig zijn. De pinomzet daalde tijdens de lockdown, maar keerde snel terug naar het "normale" niveau toen de beperkingen (gedeeltelijk) werden opgeheven.


 ING sector update

Faillissementen in 2022 hoger

In 2020 waren er 235 faillissementen binnen de horecasector, in 2021 waren dat er 97 (zie artikel over faillissementen). Ook het aantal bedrijfsbeëindigingen lag in de periode januari t/m september 2021 bijna een kwart lager dan een jaar eerder. Naar verwachting zal 2022 hoger uitvallen op het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen. De steunpakketten vanuit de overheid worden stopgezet en daarnaast moeten bedrijven vanaf oktober 2022 beginnen met het terugbetalen van de belastingschuld.

Veranderingen voor de horecasector

Volgens de ING sector update zijn een aantal veranderingen binnen de horecasector voor 2022 te zien:

  • Sterk stijgende uurtarieven door krappe arbeidsmarkt
    Het gemiddelde uurtarief voor de horeca ligt in oktober 2021 18% hoger ten opzichte van het pre-coronaniveau in december 2019. Vooral de uurtarieven van mensen in de bediening, koks en barista’s stegen, met respectievelijk 22%, 21% en 20% ten opzichte van eind 2019, fors. Het uurtarief van housekeeping steeg met 11% minder hard.
  • Hoog energieverbruik
    Ook de gasprijzen lopen op. Op het gebied van energiebesparende maatregelen, zoals isolatie, is nog een wereld te winnen. Een probleem hierbij is dat veel horecapanden worden gehuurd, waardoor het aan de vastgoedeigenaar is om te verduurzamen. Ook zitten veel horecazaken in historische binnensteden, wat veelal lastige panden zijn om te verduurzamen.
  • Horeca wordt 2,5% tot 3% duurder
    Vanwege de sterke concurrentie in de afgelopen jaren, door de forse groei van het aantal horecazaken, is de winstgevendheid onder restaurants en cafés afgenomen. Hogere personeels- en energiekosten zetten de winstmarge verder onder druk. Deze kosten zullen aan de klant worden doorberekend. Naar verwachting stijgen de prijzen in de horeca in 2022 met 2,5% tot 3%. In 2021 zijn de prijzen in de horeca met 2,8% toegenomen, wat hoger is dan in voorgaande jaren.
  • Concurrentie uit andere sectoren
    Een laatste uitdaging voor de sector is ten slotte dat consumenten zijn uitgeweken naar supermarkten, speciaalzaken en online boodschappen- en bezorgdiensten. Tijdens de lockdowns zijn bestedingen aan eten en drinken verschoven van de horeca naar deze concurrenten. Een deel van deze verschuiving zal blijvend zijn.

Op de hoogte blijven van alle trends en het nieuws in de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief