Branchenieuws

Interview Grolsch: "Biersector heeft 1 doel"

Welke effect heeft de coronacrisis op grote bierbrouwers? We gaan erover in gesprek met Mike Stoffers, hoofd horeca bij Grolsch, en Melanie Koning, marketing manager bij Grolsch. “Brouwers zijn nu even geen concurrenten van elkaar, maar werken samen aan één doel: het redden van de horeca.”

Tekst: Iris Kranenburg

Ook de bierwereld wordt hard geraakt door de crisis: 36% minder bierverkoop sinds half maart. Hoe staat het ervoor bij Grolsch?

Stoffers: “De horeca is voor ons bedrijf van vitaal economisch belang en bij uitstek de plek waar we onze merken bouwen. Het kanaal vertegenwoordigt 30 tot 40% van ons volume. Deze omzet valt op dit moment volledig weg. Sterker nog, we hebben te maken met negatieve volumes omdat we bier uit de markt halen als onderdeel van onze steunmaatregelen voor horecaondernemers (zie verderop). De totale supermarktverkoop stijgt momenteel wel iets, maar dit zal niet structureel zijn én het compenseert de verliezen in de horeca absoluut niet. Verder wilden we als onderdeel van het Grolsch Proeverij Programma* in juni het bier Gose introduceren, maar dat staat on hold. Volgend jaar in juni introduceren we alsnog dat bier. Het Japanse bier Asahi Super Dry, dat in Nederland alleen in de horeca verkrijgbaar is, wordt niet in Enschede gebrouwen én is ook te koop in andere landen. Er is dus geen sprake van overproductie van dit bier in Nederland. De crisis heeft ten slotte geen invloed op bieren die we nu ontwikkelen.”

*In het Grolsch Proeverij Programma wordt een unieke serie speciaalbieren gebrouwen in de Proefbrouwerij. Deze bieren zijn verkrijgbaar in geselecteerde cafés.

Trekken jullie tijdens deze crisis gezamenlijk op met andere grote brouwerijen?

Stoffers: “Normaal gesproken zijn we elkaars concurrent, maar nu even niet. We hebben allemaal één gezamenlijk doel: het redden van de horecasector en zorgen dat deze in de toekomst structureel gezond blijft. En daarover voeren we gesprekken met elkaar. Dat is uniek! We denken op dit moment niet vanuit onszelf als brouwerij, maar als biersector mét elkaar. Welke (additionele) overheidsmaatregelen zijn er nodig en voor welke periode? Hoe kijken wij tegen die 1,5-meter aan? Hoe komt een heropening eruit te zien? Door gezamenlijk op te trekken en onze visie te delen met KHN en de overheid helpen we de horecasector, de horecaondernemers en uiteindelijk daarmee ook onszelf als leverancier in deze sector.”

Zien jullie tijdens deze crisis bepaalde bierontwikkelingen in de retailsector?

Koning: “De verkoop van pils in de supermarkt daalt iets. We denken omdat er minder feestjes worden gegeven, waar mensen toch vaak pils drinken. Aan de andere kant stijgt de verkoop van speciaalbieren nóg harder dan voor de crisis. Mensen zoeken nu naar genietmomenten en willen zichzelf verwennen. Grolsch Blond, Grolsch Tripel, de IPA en de Lentebok doen het bijvoorbeeld nu goed.”

Zijn dat, denken jullie, blijvende trends?

Koning: “Pils zal het grootste segment blijven. Dat is het nu en straks ook nog. De gedwongen stilstand zorgt echter voor meer rustmomenten en daar zullen we hopelijk nog een tijd aan vasthouden. Dan zal de groei van speciaalbier dus nog wel verder doorzetten. De groei van alcoholvrije bieren ging al snel, maar zal door deze crisis nog sneller gaan. Mensen hebben door deze crisis nog meer aandacht voor een gezonde levensstijl en daar past alcoholvrij goed bij.”

Kunnen jullie iets zeggen over de steunmaatregelen die jullie hebben voor de horeca?

Stoffers: “Onze steunmaatregelen voor de horeca concentreren zich rond twee onderwerpen. Als eerste de kwaliteit van het bier. Bier in fusten en tanks waarvan de kwaliteit op de dag van de heropening niet gegarandeerd kan worden en dan dus over de houdbaarheidsdatum is, ruilen we kosteloos om. Horecaondernemers kunnen dan straks bij een heropening van de horeca met vers bier aan de slag en hier hun bedrijfsvoering weer mee op gang brengen. Dat betekent dat wij nu al veel bier ophalen bij de horeca en dat verwerken wij vervolgens tot veevoer. Het gaat op dit moment om duizenden liters en het is een hele grote logistieke operatie, maar de kwaliteit van ons bier is voor ons echt heel belangrijk. Daarnaast verruimen wij de betaaltermijnen van de rente, aflossingen en huren in april, mei en juni zodat er geen enkele euro het horecabedrijf hoeft te verlaten in deze tijd voor deze posten.”

Hoe staan jullie tegenover het kwijtschelden van huren?

Stoffers: “Andere brouwerijen kiezen een andere route waarbij een deel wordt gekweten en een deel alsnog direct betaald dient te worden. Het gaat er wat mij betreft niet om wat wij doen versus de anderen, maar vooral om wat wij wél doen.”

Daarnaast is Grolsch ook partner bij Help de Horeca om de horeca te steunen.

Koning: “Wij organiseren optredens van onder andere Nielson en Miss Montreal in lege horecazaken en deze optredens zijn via onze Instagram te zien. Kijkers worden in deze filmpjes aangespoord, zowel door de artiesten als door ons, vouchers bij hun favoriete restaurant te kopen. Verder ontwikkelden we voor Koningsdag Oranje Blikken met het Wilhelmus erop. Wie een foto maakt van dit blik en deze deelt met de tag #helpdehoreca en @grolsch_nl maakt kans op een waardebon van 25 euro van een restaurant. Wij stellen 1.000 bonnen beschikbaar. Ten slotte krijg je nu bij aankoop van een actiekrat Grolsch Premium Pilsner 5 euro korting op een waardebon via www.helpdehoreca.nl.”

Spelen jullie een rol voor ondernemers als de horeca straks weer open mag?

Koning: “Jazeker en met iedere vorm van horeca, voeren wij een ander gesprek. Een ondernemer van een poppodium zal immers heel anders te werk gaan dan een ondernemer van een bioscoop. Uitgaande van een tijdelijke 1,5-meter-samenleving adviseren wij ondernemers, bijvoorbeeld op het gebied van routing, maar bieden we ook aangepast POS-materiaal aan. Normaal gesproken leveren wij POS-materiaal dat is geschikt voor óp tafels, denk aan tafelkaarten, maar nu denken wij na over POS-materialen tússen tafels om de afstand te waarborgen. Gasten moeten zich veilig gaan voelen in de horeca. Dat is van invloed op POS-materialen, waarbij de corona-maatregelen belangrijker zijn dan het merk.”

Wat is de invloed van 1,5-meter-horeca op jullie bedrijf?

Koning: “De horeca die meer voorziet in het vervullen van een emotionele behoefte, zoals saamhorigheid, verbinding en sociale interactie, zal het lastigste zijn om te openen met 1,5-meter-regels. Sterker nog, dat lijkt onmogelijk. In deze groep zit voor ons het meeste volume. Indien er vast gehouden wordt aan de 1,5-meter-maatregelen zal dit een fundamentele verandering met zich meebrengen voor de horeca en daarmee ook voor de bierbrouwers. Ook wij hopen dat dit allemaal tijdelijk is, want 1,5-meter-horeca is voor de meeste zaken praktisch niet uitvoerbaar en biedt bijna geen beleving voor de gast. Het zorgt dat de essentie van horeca, het verbinden van mensen, wegvalt. Het alternatief zal voor veel mensen aantrekkelijker zijn: thuisblijven. En dat willen we voorkomen.”