De opkomst van de ‘holiday vibe’ in de horeca

De opkomst van de ‘holiday vibe’ in de horeca

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kunt prikken. Dit keer: de opkomst van retrovakantie-design.

Tekst: Gijsbregt Brouwer

What’s cooking?

Wie goed oplet ziet een ‘holiday vibe’ opduiken in de horeca. Een retrovakantie-versie in de stijl van de vroegere Amalfikust, of met art-deco-elementen van Miami Beach uit de jaren twintig. Met veel pistachegroen, azuurblauw, zacht-oranje en roze. De retrovakantie komt ook terug in het interieur en meubilair: soms rond een zwembad, met bedjes en lage zitjes, maar ook met mediterrane tegels, marmer, mozaïek, boogvormige plafonds, gewassen muren, Bretonse streepjes en hout. Optimistisch, elegant en chic.

Hoe zit de vork in de steel?

De horeca biedt het eerste uitstapje na de pandemie. Dat moet positief zijn, gasten een glimlach geven en mensen weer bij elkaar brengen. Vakantie staat hier voor escapisme: ontsnapping uit de lockdown en eenzaamheid. De gast wil met open armen ontvangen worden, in een warm ontwerp met maar een doel: (vakantie) vieren.

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wie staan er achter de potten en pannen?

De trend borrelt in de VS, bijvoorbeeld bij de rooftopbar Panorama Room in New York (ontworpen door Parts and Labor Design) of het Good Time Hotel in Miami (interieur door Ken Fulk). Uiteraard zien we het ook aan de Amalfikust zelf, zoals bij restaurant Il Riccio in Capri (door Marco di Luca) en het door Victoria Hampshire ontworpen hotel Relais Blu in het Italiaanse Massa Lubrense. Ook in Dubai (restaurant Alici op Bluewaters Island, ontworpen door Orange Hospitality) en op Bali (restaurant Da Maria) zien we de stijl.

Een hapje mee prikken?

In Nederland houdt de designtrend van de retrovakantie zich nog koest. Al doet aan het strand van Zandvoort Bernie’s Beachclub al wel jaren aan deze stijl en Pink Beach in Amsterdam, de pop-up van Instagrammuseum Wondr, omarmt deze vibe zelfs volledig. Dat betekent dat er nog ruimte is voor zaken met deze uitstraling. Een waarschuwing: het verhaal moet kloppen met het design. De gast is moe van binnen en kan prima fake news of design herkennen. Hoog tijd om écht vakantie in Nederland te vieren.

Dit artikel staat in de september editie van Entree Magazine. Lees ons laatste nummer hier online!

Gerelateerd nieuws